POS KUALA MU- a real story  

Posted by azhar mohamed in , ,

POS KUALA MU,SG SIPUT PERAK (13-15 MARCH 2008)



Bersyukur ke hadrat Illahi kerana memberi kesempatan pada minggu ini untuk berjuang ke medan dakwah lagi ..Dan akhirnya pengembaraan ke kuala Mu,Sg Siput menjadi kenyataan.Kali ini kami mengikuti program anjuran bersama Institut al Qayyim dari Penang,Muhammadiyah International dan 4x4 4wd Perlis team.Dan kami dari UIA seramai 4orang semuanya iaitu aku,mat lie,raihan dah irah.

Bertolak dari UIA pada 8 malam dan kemudian menyusuri Highway Plus selama 6 jam untuk sampai ke kuala Kangsar disamping mengharungi perjalanan malam yg mendebarkan kerana hujan lebat sepanjang perjalanan.Kemudian,di stesen keretapi Kuala Kangsar kami bertemu dengan team NGO2 lain yg sudah sampai awal sebelum kami.Dan kelihatan 5 4wd kenderaan sudah menunggu.Dari jauh sudah ku lihat kelibat ustaz Wahab yg penuh ceria menanti kehadiran kami.Dan kelihatan beberapa orang yang pernah dikenali pada program sebelum ni pakcik Razif dan pak cik Salmi.Maka,di sini kami memunggah barang barang dari kereta kami ke land rover ustaz Wahab.Maklumlah kancil mana boleh masuk kat dalam hutan tebal sebegitu. Land Rover 'Yala' inilah yang telah banyak berjasa dalam kembara Dakwah Ustaz Wahab.Dan aku sendiri sudah beberapa kali menaikinya..Sangat teruja dengan saiznya yg sangat besar itu.huhuu..

Jam sudah menunjukkan 2 pagi,maka perjalanan diteruskan ke Sg Siput dan berhenti sebentar di masjid Lasah menanti satu team NGO di sini iaitu al qayyim.Dan dari sini kami menuju ke Bawong.Dan dalam perjalanan tu baru aku teringat bahawa aku pernah melalui jalan itu 2 bulan yang lepas semasa ke Pos Poi semasa bertemu DS Nizar.Rupanya jalan yg sama untuk ke kuala Mu cuma Kuala Mu melalui cabang yg lain.Dari sini lah tempat bermulanya pengembaraan hebat tanpa jalan raya bertar dan bakal mengharungi jalan balak yg sejauh lebih kurang 45 kilometer untuk sampai ke kuala Mu tersebut..

Berhenti seketika di sebatang anak sungai kecil berhampiran pos Legap untuk solat subuh secara berjemaah.Kemudian perjalanan diteruskan sehinggakan mentari mula menunjukkan dirinya.Rupanya sudah pagi,tapi perjalanan masih jauh lagi ke kg kuala mu. Setelah 6 jam perjalanan yang sangat mengkagumkan yang merentasi banjaran titiwangsa,kami selamat tiba di kuala mu dalam pukul 9 pagi.Berhenti berehat di kampung Bersah,bertemu dgn Tok Batin yang bernama Tok Batin Hadu yg sangat peramah dan baik hati bersama isterinya yang di panggil ummi oleh rakan2 perempuan UIA lain.

Walaupun perjalanan berterusan yang memenatkan selama 12 jam dari KL ke Kuala Mu,tapi diri ini tidak dapat berehat,misi mesti diteruskan..Kini agihan baju2 terpakai kepada penduduk dan adik2 kg bersah.Kelihatan mereka sangat ceria dan gembira.Manakala rakan2 daie lain mengambil masa untuk tidur sebentar bagi merehatkan badan kerana tidak tidur seharian..Maklumlah abis kerja dan belajar petang jumaat tu terus memulakan perjalanan yg jauh..

Kemudian ke kampung gapeng untuk membuat kenduri ataw cak raya.Diri ini mengambil bahagian di dapur manakala perempuan UIA membuat modul bersama kanak2 di situ.Makan lauk ayam kari (lauk asasi) bg program di kg asli seperti mana program2 sebelum ini..Dan rupanya hari panas tidak sampai ke petang rupanya hujan di tengahari..huhuu..betul,petang tu hujan turun dengan lebatnya..

Kemudian selepas sesi memberi makanan kepada orang kampung dan agihkan ration mulalah sesi taaruf bersama semua anggota NGO,dan masing2 mengenalkan dirinya.Lebih kurang 23 orang semuanya.Sememangnya yang hadir adalah orang yg hebat2 belaka ,ada ustaz,bos,golongan profesional dan etc. Tapi masing2 merendah diri..Sangat ku kagumi mereka ini.Itulah sifat yg patut ada pada seorang Da'ie.

Dan petang tu aku bermain dengan kanak2,buat sikit modul untuk mereka.Ajar buat roket guna daun lalang..Tu lah permainan aku semasa kecil,tapi kebanyakkan di kg orang asli yang aku kunjungi semua kanak2 kecil ini tidak tahu.jadi aku ajarlah mereka.Permainan ini sangat best,kalo dapat tembak jauh kagi best.huuhuu.. Sambil2 itu boleh lah mereka membersihkan lalang yang semakin meninggi di kg tu.

Dan petang berangkat ke kg Bersah semula kerana kami akan bermalam di situ.Dan tiba2 aku teruja kerana kelihatan land rover kuning berada di depan rumah batin Hadu.Oh,rupanyan ust Mad sudah sampai.Tak sangka dapat jumpa beliau lagi. Mengikut perancangan sepatutnya kami ke Pos Piah bersama Ust Mad minggu ni,tetapi oleh kerana kanak2 asli bercuti pada cuti sekolah ini,jadi ustaz Mad terpaksa menghantar mereka balik ke kg masing2.Ambil kanak2 asli di asrama kg kenang kemudian antar ke kuala Mu.Oleh kerana ustz Mad sibuk minggu ni,jd aku ikutlah program bawah Muhammadiyah international dan kebetulan ke kampung yg sama.Alhamdulillah,x sangka dapat bersama2 dengan 2 orang yg aku kagumi ustaz wahab dan ustaz Mad pada program kali ini.

Malam itu,Tok Batin Hadu dengan baik hati menyembelih 3 ekor ayam untuk di buat ayam panggang.Sangat sedap dan malam itu aku sangat kenyang sekali..huhuuu.maklumlah banyak lauk malam itu.Dan makan ramai2 bersama2 jemaah lain.Dan malam itu juga aku tidur awal dalam pukul 10 lebih kerana sudah mengantuk kerana aku tidak tidur 36 jam sebelumnya..huhuu.dan malam tu aku rasa kengantukkan yang teramat sangat.Tidur sangat lena di samping udara luar yang tersangat sejuk.huhuu.sangat damai..

Dan pada pagi esoknya,aku di kehendaki oleh ustaz Wahab untuk memberi tazkirah subuh selepas solat.Masa itu aku rasa terkejut juga kerana dapat task on the spot,x prepare pe2 pun.Lagi2 bagi tazkirah kepada bukan calang2 orang,malah hampir semua orang2 tua yang berpangkat ustaz,professional.Patutnya diorang lagi layak bagi tazkirah..Tapi mungkin sebab aku dah ada cop 'student UIA' tu lah yg kena bg tazkirah jugak..huhuu

Tapi aku menyahut je.Dan alhamdulillah agak lancar masa bg tazkirah kerana aku membuat topik 'cara berdakwah kepada masyarakat asli' dan '5 teka teki dunia'..Dan apa yg aku cakap berdasarkan pengalaman.Ini bukan bermaksud aku banyak pengalaman,tapi boleh lah berkongsi sedikit pengalaman selama aku sudah pergi ke 3o lebih perkampungan orang asli.kerana cara dakwah kena ikut keadaan..Itu dinamakan berdakwah secara berhikmah..nanti akan ku buat satu post pasal cara berdakwah kepada masyarakat peribumi.Insyaallah.

Dan pada pagi tu kami bertolak keluar dari kg Bersah dan ziarah sebentar ke kg Toi untuk beramah mesra di situ kerana di situ majoriti adalah bukan Islam.Dan kampung ini sangat cantik rekaan rumahnya.Manakala penduduk juga sangat mesra.Mungkin akan tiba masa mereka kan memeluk islam pada masa2 mendatang? Insyaallah..

Kemudian meneruskan perjalanan untuk keluar dari kuala mu,maka lalulah perkampungan orang asli seperti pos legap,perjek,dan sebagainya.Dan kami sampai keluar dalam pukul 12 tgahari lebih..Kemudian pada ketika ini masa untuk berpisah,biasalah setiap kali pertemuan mesti ada perpisahan. Dan masing2 ada tugas yang perlu diteruskan.Duniawi dan akhirat kena balance juga.Kerana benda itu hampir setiap minggu ku lalui.

Walaubagaimanapun, perjalanan kali ini meluaskan lagi pandanganku kerana sudah berjumpa dengan bermacam2 orang dan ragam.Oleh kerana program ini membabitkan banyak NGO maka diri ini lebih banyak memerhati dari memberi pandangan dan pendapat..Kerana mahu belajar dan tengok cara dari orang2 lama dan yg lebih berpengalaman..

Dan terakhir kali ,teringat kembali ketika ustaz Wahab dengan nada sayunya memberikan tazkirah semasa selepas solat Maghrib bahawa 'kita mungkin mudah mencari orang yang kuat beribadat seperti tambahan sembahyang sunat sampai berpuluh2 rakaat,tapi amat sukar mencari orang yang rela berdakwah terutama kepada masyarakat asli yg berada diperdalaman hutan rimba dan mengajak mereka kepada ajaran islam.' !!Ya Allah,tabahkan hati pejuang2 agama Mu ini..

" Berjuang memang pahit kerana syurga itu manis!"

perjalanan yg mencabar


sesi taaruf

4 orang dari UIA bersama ust Wahab dan pakcik Razif

Ummi memanggang ayam..sangat sedap!!

This entry was posted on 17.3.09 at Tuesday, March 17, 2009 and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

7 komen

Salam Ziarah. Minta izin link sini. :)

March 18, 2009 at 11:37 AM

sunnah orang berjuang...
teruskan usahamu...
dan jangan pernah kenal jemu!


Jika kau tak dapat menjadi meranti di puncak bukit,
Jadilah aur di lembah,
Tapi jadilah aur yang teranggun di sisi bukit,


Jika kau tak boleh menjadi rimbun, jadilah rumput,
Dan hiasilah jalan di mana-mana,
Jika kau tak dapat menjadi haruan, jadilah sepat,
Tapi jadilah sepat yang terlincah di dalam paya.

Bukan semua boleh jadi nakhoda, lainnya harus mengikut saja,
Pasti ada sesuatu untuk semua.
Kerana ada tugas yang berat, ada tugas yang ringan.

Jika kau tak dapat menjadi bulan, jadilah bintang,
Jika kau tak boleh menjadi jagung, jadilah keledek.
Bukannya mengikut besar kau kalah ataupun menang,
kerana
Jadilah dirimu sendiri yang terbaik

March 18, 2009 at 2:45 PM

owh.. jadi ini la destinasi anda.. huhu.. bestnye dpt mcm2 adventure. truskanla perjuangan da'wah..
p/s: encik lie xbg tazkirah ke? hehe

March 18, 2009 at 8:09 PM

lie x bagi,dia pun pass tugas tu ke jaa..huhuuu

March 19, 2009 at 9:42 AM

salamullah alaik..
hhmmmm..seronok k ngn orng asli..??
hhmm..mcm kenal jer ngn ummi ni..suaminya orng indonesia kn..?

March 24, 2009 at 4:31 PM

x lah,ummi adalah isteri tok batin..sangat baik hati....huhuuu


nak kata best,memang best,anda kena pergi merasa sendiri kemisterian hidup mereka...

March 25, 2009 at 10:44 AM
hamba Allah  

kuala mu best...hehee

April 6, 2009 at 11:22 AM

Post a Comment