KEMBARA DAKWAH POS LANAI- a full story  

Posted by azhar mohamed in , , ,

KG NYENTIL ,POS LANAI,KUALA LIPIS,PAHANG (19-21JUN 2009)

Serulah (manusia) ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan nasihat yang baik dan bantahlah mereka dengan yang baik". (AnNahl:125)


Marhalah Dakwah Ini

“Azhar,saya cik Mira dari Muslim Aid, awak jadi tak ikut program ke Kg Nyentil minggu ni ?”.

“InsyaAllah saya pergi..”balasku segera selepas mendapat panggilan telefon daripada saudari cik Mira yang merupakan kakitangan Muslim Aid.

“Termasuk awak 6 orang volunteer dari Muslim Aid,tunggu pukul 8 malam kat bangunan Asdaf ye?”.

“Ok,cik Mira,terima kasih!”balasku lagi..

Pada hari itu segera ku siapkan kerja yang bertimbun di Perodua disamping menyiapkan report dan slide untuk presentation kepada bos Perodua.Sebenarnya,pada minggu ni aku memang tekad untuk masuk ke kampung asli dan settlekan semua kerja dulu sebelum pergi program setelah program terakhir di Tasik Bera hampir sebulan lepas .

Tepat 5.45 pm,tanpa berlengah segera aku keluar dari Perodua dan menuju terus ke KL untuk destinasi seterusnya, ASDAF atau dikenali sebagai Asrama Darul Falah yang berdekatan KL Central. Bermusafir lagi minggu ini lantas ku singgah masjid Negara untuk menunaikan tanggungjawab sebagai seorang mukmin sembahyang Jamak Maghrib dan Isya’ dan seusai itu lantas menuju ke ASDAF yang sememangnya berdekatan juga di situ.

Ini adalah kunjungan kali pertama aku ke ASDAF.Rumah Kebajikan yang menempatkan golongan asnaf yang terdiri daripada anak-anak yatim dan dari keluarga miskin yang terdiri daripada kaum orang asli.

Sesungguhnya aku tidak mengenali sesiapa di sini kerana kehadiran aku di sini atas inisiatif sendiri menjadi sukarelawan kepada sebuah NGO yang aku kenali melalui dunia maya iaitu Muslim Aid.Dan melalui itu aku berkenalan dengan en. Muhammad yang menawarkan tempat untuk ke program tersebut.Tetapi en Muhammad tidak dapat pergi bersama kerana menjaga isterinya yang sarat mengandung.

Ketika sampai ke kawasan perkarangan ASDAF,kehadiranku disedari oleh seorang ustaz di situ.

“Awak ni,saya macam pernah lihat tapi di mana ya?”. Sapaan ustaz itu kepada ku.

“Emm,.saya tak pastilah” jawabku dengan sedikit kebingungan. Kerna ini kali pertama saya berkunjung ke sini bahkan macam mana pula ada orang yang mengenali diri ini.

“Apa ya,kat mana?.. Hah, Travelog laskar Pelangi!,Awak ni Azhar kan?”.tanya ustaz lagi.

Kali ini betul-betul diri ini teruja kerana aku dikenali melalui dunia blog. Blog Travelog laskar pelangi yang menjadi tempat aku menzahirkan kenangan kisah perjalanan hidupku di pentas dunia ini.Blog yang menjadi pengukuh ukhwah bersama teman-teman perjuangan yang lain.

“Boleh panggil saya Pak Abu!”jelas ustaz itu atau nama sebenarnya Ust Hasmadi. Rupa-rupanya beliau mengetahui blog ini melalui En Shamsul dari ABIM.

“Kalau belum makan boleh lah makan kat kantin dan berjumpa dengan Ustaz Latif kat sana.”ajak ustaz lagi.

Ketika makan malam bersama-sama ustaz dan ustazah di kantin ASDAF tu, satu lagi kejutan. Tiba-tiba, kelibat ummi (isteri ustaz Razlan ABIM) melintas depan mata bersama ika, anak bongsunya. Terkejut juga masa itu,satu pertemuan yang tak dirancang. Terfikir macam mana diorang boleh ada kat ASDAF pada ketika ini. Rupa-rupanya ustaz Razlan satu famili datang untuk join sekali program ini.Mereka hadir akan maklumat program yang saya sebarkan ke Kak Syariah dan kak Syariah memberitahu ustaz Razlan pula.

Program kali ini dianjurkan oleh Perkim (Asdaf) dan bersama-sama NGO lain seperti Muslim Aid,Yayasan Salam dan ABIM bersama-sama krew wartawan dari RTM untuk penggambaran program selama 2 hari tersebut. Kali ini aku pergi atas nama Muslim Aid bersama-sama 5 sahabat Muslim Aid yang lain iaitu kak Mira (kakitangan MuslimAid) dan Lias,Naim,Am dan Ika( semua praktikal student dari UM).Dan aku seorang je wakil tunggal dari UIA.Manakala ustaz Latif(Perkim) menjadi ketua atau Amir program kali ini.

“Saya mahu perjalanan malam ini secara berkonvoi. Tidak mahu terlalu laju atau perlahan..Bergerak secara berjemaah!”.Ucapan Ustaz Latif sebelum perjalanan bermula.

Setelah semua berkumpul,kembara dakwah pun bermula dengan bertolaknya pada pukul 9 malam menuju ke Pahang. Sesungguhnya kembara dakwah tidak sunyi dari dugaan,5 buah kenderaan yang bertolak malam tu,satu darinya telah rosak di Tol Bentong dan terpaksa ditinggalkan di Bentong dan berbaki empat itu meneruskan perjalanan kerna perjuangan mesti diteruskan.
Walaubagaimanapun,yang menariknya perjalanan malam ini kami menghadiri jamuan hari lahir anak seorang teman kepada wartawan RTM di Raub pada pukul 1 pagi. Ya,1 pagi! kerna kelewatan disebabkan kerosakkan teknikal kenderaan tadi. Makanan sangat banyak siap ada sate,mie,buahan dan macam-macam lagi dan siap boleh dijadikan tapau untuk bekalan perjalanan.Memang rezeki datang bergolek untuk pengembaraan ini. Kemudian dalam pukul 2 pagi lebih kami sampai ke masjid Sg Koyan dan tidur seketika sebelum meneruskan perjalanan esoknya.

Seusai solat subuh kami meneruskan perjalanan ke Kuala Medang.Di sini lah destinasi terakhir kami dengan menaiki kenderaan beroda kerana perjalanan seterusnya pula akan menaiki bot ke kampung Nyentil yang memakan masa 2 jam lebih melalui sungai besar .

“Pakai baju biasa masa naik sampan ,nanti basah juga dalam perjalanan.”bicara ustaz Latif.

“Lagipun,air sungai sekarang tengah cetek, kena turun untuk tolak sampan kalau sangkut kat pasir!”Tambahnya lagi.

Kata-katanya menjadikan aku semakin teruja dan tidak sabar untuk menghadapi perjalanan mencabar kali ini.

Berjalan,Melihat dan Mentafsir

Perjalanan yang sangat menarik melalui sungai Telom sambil melihat alam ciptaan tuhan yang cukup mengujakan.Pertama kali berkunjung ke kampung asli menaiki bot kerna kembara dakwah sebelum ini banyak menaiki kenderaan 4WD melalui kawasan hutan tebal..Perjalanan sungai yang kadangkala melalui kawasan jeram sangat mengujakan dan sangat sesuai untuk aktiviti White Water Rafting.

Kampung Nyentil adalah kampung yang kedua terakhir di sepanjang sungai itu.Kampung terakhir adalah kampung Harung yang tidak berapa jauh dari kampung tersebut.Sepanjang perjalanan melalui juga beberapa kampung asli seperti kg Pantos,kg Perangkap dan kg Lanai.

Sampainya kumpulan kami ke Kampung Nyentil pada waktu tengahari. Maka bermulalah aktiviti kami di kampung tersebut.Masak kenduri,solat berjemaah dan sukaneka diadakan pada petang itu.Kali ini sukaneka amat menarik kerana banyak kategori dipertandingkan .Siap ada permainan tradisional seperti galah panjang,congkak dan ten teng dipertandingkan. Semua aktiviti kali ini dirakamkan oleh krew RTM untuk tayangan galeri nasional di TV 1 rabu ini. Berbalik pasal RTM ini pula,pertama kali aku pernah masuk TV semasa program di kampung Tohoi di Kelantan setahun yang lepas. Tetapi tidak dapat menontonnya sendiri kerana program ditayangkan di TV ketika kami ketika itu masih di dalam hutan selama seminggu.

Dan pada lewat petang nya pula kami bersiar-siar ke kampung Harung dan ke kawasan terakhir yang bot tak boleh lalu iaitu jeram yang agak bahaya.Dikatakan,kalau melalui jeram tersebut ke atas boleh sampai ke Cameron Highland. Menikmati keindahan alam sambil menghirup udara segar alam yang sangat mendamaikan di kawasan ini .Ditambah lagi dengan muzikal alam,bunyian mergastua yang sentiasa berzikir kepada tuhan memberikan sesuatu inspirasi kepada santapan rohani dan jasmani .

Pada malamnya, solat maghrib dan isyak berjemaah dan kuliah maghrib kepada penduduk kampung. Seusai solat, ada persembahan kugiran oleh peduduk kampung beserta tarian sewang oleh penduduk kampung. Mereka menarikan tarian sewang yang sudah moden.Rindu sebenarnya mahu melihat sewang yang klasik dan penuh mistik.Lama tak melihatnya. Esoknya,aktiviti penyampaian hadiah sukaneka dan pembahagian barang ration kepada penduduk kampung.Dan Muslim Aid memberikan sumbangan vitamin C kepada kanak-kanak asli kampung tersebut.



Paling menarik, Tok Batin Kg Nyentil, Bilin bin Abdullah sudah berusia seratus lebih. Dari raut wajahnya kelihatan lelaki ini masih gagah tidak dimamah dek usia.Seorang yang sangat peramah dan mudah memberikan senyuman. Tok Batin seorang yang sangat baik dan dihormati penduduk asli di situ. Respon dari kampung ini pun baik kerana Kampung Nyentil ni adalah kampung angkat Perkim dan sudah lama berada bawah jagaan Perkim.

Perjalanan kami berakhir setelah menyelusuri sungai Telom itu menuju pulang ke Kuala Medang semula. Di situ bertemu dengan Yang Berhormat kawasan situ dan RTM sempat menemu ramah beliau. Kembalinya kami di ASDAF Kuala Lumpur hampir senja dan matahari sudah mula melabuhkan tirainya.

Setiap pertemuan pasti ada perpisahan. Di sini lah semua NGO berpisah untuk meneruskan ke destinasi masing-masing . Terima kasih kepada Muslim Aid yang memberi peluang kepada diri ini untuk sama-sama berjuang di marhalah dakwah ini.


Katakanlah: “Mengembaralah kamu di muka bumi, serta lihatlah bagaimana Allah telah memulakan ciptaan makhluk-makhluk dari asal jadinya; kemudian Allah akan memulakan ciptaan itu semula (pada hari akhirat) dalam bentuk kejadian yang baharu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.(surah Al-Ankabut:20).
salam perjuangan-al-azhar


This entry was posted on 24.6.09 at Wednesday, June 24, 2009 and is filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

11 komen

salam.. Jaa, Pok ABu tu senior COMRADE la..wuwu~

June 24, 2009 at 11:58 AM

jaa baru taw masa program tu...huhuu

malam ni ada usrah comrade kan?
x gi?

June 24, 2009 at 12:23 PM
Anonymous  

teruskan usahamu kawan...

June 24, 2009 at 3:08 PM

thanks to ano.doakan hamba tabah dalam jalan juang ini..Insya Allah..

June 24, 2009 at 4:29 PM
along  

bestnya pengembaraan dakwah ni.seronok membacanya..

June 26, 2009 at 12:03 AM

teringin nk ikut gak pgram mcm ni.msti lg mencabar...

untuk Jaa lak, chaiyok2 ya...

June 26, 2009 at 12:16 PM

Teruskan perjuangan daawah dan tariklah kawan2 lain dalam perjalanan sebegini.

June 29, 2009 at 8:14 AM

terima kasih ibu martinelli..saya buat setakat yg mampu..

akan saya ajak ramai lagi untuk join sama berjuang pada 'jalan ini'..

June 29, 2009 at 4:47 PM

tak ajak. cheit. (kalau kau ajak pun aku takleh gi wuuwuuwuu)

June 30, 2009 at 7:22 PM

tu ashraflatif,ana dah ajak kat comrade group tu,tp semua x de kesempatan utk join program masa tu..

x pe2,jalan ini masih panjang..bulan depan ade 2 trip lg ke pos lanai...kalo anta ade kesempatan join lah pada masa tu..

June 30, 2009 at 9:39 PM

Salam ziarah..saya pon baru ke sini Ramadhan yg lepas, meraikan mlm ke 23 dlm hutan itu.. Subhanallah..

October 1, 2009 at 11:02 AM

Post a Comment