KEMBARA DAKWAH CAMERON HIGHLAND-JANDA BAIK-DENGKIL (7 -9 OGOS 09)  

Posted by azhar mohamed in , , ,

Alhamdullilah bersyukur kepada ya Rabbi, minggu ini perjalanan dakwah bukan sahaja mendaki ke puncak pergunungan malah turut merentasi lautan samudera ke pulau. Untuk entri pertama ini hamba ceritakan kembara dakwah perkampungan orang asli di tiga tempat berbeza iaitu di cameron highland, Janda Baik dan Dengkil.Dan entri kedua akan diceritakan pada posting seterusnya iaitu kembara dakwah di perkampungan Cina di Pulau Ketam, Selangor.Dengan izin tuhan,ke semua aktiviti dapat dilakukan dalam masa 3 hari sahaja. Allahu akhbar..


1.Kg Teji ,Abu dan Selangkar Cameron Highland-8-9 Ogos 2009

Program di kampung ini dianjurkan oleh Comrade UIA untuk 3 minggu berturut2 sebagai program follow up.Minggu ini adalah sebagai minggu permulaan.Selama 3 minggu akan di buat kursus fardhu ain kepada penduduk 3 kampung iaitu Teji, Abu dan Selangkar.Sudah agak banyak perubahan yang hamba lihat di kampung ini berbanding kunjungan hamba pada 7 bulan lepas seperti jalan yang berlaku tanah runtuh sudah dibaiki,6 buah rumah pprt sudah dibuat unutk penduduk kampung dan jambatan kayu perhubung ke kampung Abu sudah diganti dengan jambatan besi. Semoga kursus ini akan terus mendapat sambutan dari penduduk kampung dan ukhwah ini berpanjangan..InsyaAllah..

surau kg teji

belajar kursus fardhu ain

mahhabah visit di kg selangkar

kursus fardhu ain untuk wanita asli

sekolah ini mejadi tempat untuk anak2 asli dari 3 kampung tersebut (pandangan dari highway)


2.Kg asli Chemperoh, Janda Baik Pahang (08 Ogos 09)



Selepas di kg Teji untuk seketika kami meneruskan perjalanan ke Janda Baik. Kunjungan ke sini untuk bertemu seorang penduduk kampung yang perlukan perhatian dan mencari jalan hidup yang sebenar. Tetapi beliau tiada semasa kami berkunjung ke terataknya..Dan di kampung ini buat pertama kali hamba belajar memandu kenderaan 4wd merentasi sebuah sungai..Berdebar2 jugak lah nak control kereta dalam air.Terima kasih lah kepada en. Shamsul kerana memberi kepercayaan dan mengajar hamba memandu kereta 4wd ini.:)

3.Kg asli Bukit Tampoi,Dengkil Selangor( 09 Ogos 2009)

tok batin (berbaju warna warni)

surau

Kunjungan ke sini atas jemputan professor Abu (dari UniKL) untuk menziarahi kampung ini.Kampung asli yang sudah moden dan dikelilingi dengan kebun kelapa sawit.Majoriti adalah berketurunan temuan.Berdiskusi dengan tok batin pasal program di kampung ini pada masa-masa mendatang..Insya Allah..

"Sesungguhnya sekalian orang yang beriman adalah bersaudara"(Al-Hujurat:10)

salam perjuangan al-azhar

This entry was posted on 10.8.09 at Monday, August 10, 2009 and is filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

1 komen

farah  

wah,gi teji x cakap..nak ikut..huhu

August 12, 2009 at 8:18 AM

Post a Comment