KEMBARA DAKWAH POS SIMPOR,GUA MUSANG,KELANTAN(28-31 OGOS 2009)  

Posted by azhar mohamed

Pos Simpor Gua Musang Kelantan- 28-31 OGOS 2009

Sesungguhnya kembara dakwah di bulan Ramadhan kali ini amatlah memerlukan ketahanan jiwa dan mental yang kuat, fizikal yang mantap untuk menghadapi perjalanan beratus-ratus kilometer,berjam-jam perjalanan tanpa henti, keadaan muka bumi yang mencabar, gaung kiri kanan, mendaki bukit yang curam beratus-ratus meter, keadaan bentuk muka bumi yang tidak dapat diduga penghujungnya... Semata-mata untuk menyebarkan dakwah Islamiyah di hutan belantara gua Musang Kelantan di mana kami berada dalam keadaan berpuasa...

SubhanAllah, Al-Haliq mempermudahkan perjalanan kami..

rumah di pos Tohoi

surau di pos Simpor

Gereja di pos Simpor


Bersama-sama teman seperjuangan yang tidak pernah mengenal erti putus asa dan penat lelah walaupun di dalam bulan puasa mengharungi dugaan di hutan rimba ini terdiri dari 8 orang iaitu en Shamsul(ustaz kami),hamba,mat lie,mirul,yusuf,nawas,rehan dan najwa..

Beberapa kampung telah dikunjungi iaitu Pos Tuel kemudian ke pos Tohoi dan berakhir di Pos Simpor.. Kampung Tuel dan Kampung Tohoi pernah di kunjungi hamba setahun yang lepas,mengingatkan banyak kenangan indah di sini. Singgah di Tuel untuk membuat makanan sahur untuk penduduk di situ kemudian bergerak menuju ke kg Tohoi. Di kg Tohoi ,bersama-sama budak kelab JASA UIA untuk seketika membantu dari segi teknikal.

Manakala, program sebenar kami adalah di kg Simpor bermakna perjalanan itu masih jauh lagi. Perjalanan yang amat meletihkan mengambil masa lebih separuh hari untuk sampai di pos Simpor. Di pos Simpor lah kami bermalam 2 hari untuk aktiviti fardhu ain,sahur, iftar jamai,solat terawikh dan solat jemaah bersama-sama.Pos Simpor mengandungi 7 buah kampung di dalamnya iaitu Kg Penad, Kg Sedal, Kg Jader, Kg Dangdut, Kg Rekom, Kg Halak dan Kg Simpor.. Di kampung ini, separuh penduduk adalah Islam dan separuh adalah kristian..Paling menarik, di kampung ini musim durian masih banyak lagi..Rezeki lah kepada kami yang sememangnya peminat setia buah ini..:)

mendapat bantuan dari penduduk kampung ketika kereta tidak mampu menaiki bukit yang licin

Kampung yang sangat indah terletak di atas pergunungan di mana kami boleh melihat awan seperti lautan dari puncak kampung ini.. Di samping suasana senja yang sangat indah dengan cahaya kekuningan dikombinasikan dengan kabus senja yang amat mepersonakan yang tidak pernah hamba temui di tempat lain..Sungai yang sangat sejuk dan memukau.. SubhanAllah, itulah kalimah yang layak dilafazkan.. Terlalu banyak kejadian alam yang mempersonakan di sini untuk sama-sama kita berfikir akan kebesaran tuhan pencipta alam..

antara jejaka yang pergi

berbuka bersama penduduk kampung

solat terawikh berjemaah


generasi masa depan

bergambar bersama sebelum pulang

Dan buat pertama kali hamba memandu kenderaan pacuan empat roda sepenuhnya di semua jalan menuju ke kampung pendalaman dengan melalui jalan yang mencabar berjam-jam lamanya..Alhamdulillah, hamba berjaya lepasi semua laluan sukar ini.. Sampai suatu ketika, hamba seperti tak percaya dapat memandu kenderaan di tempat-tempat sebegini teruk yang seperti tidak tahu kesudahannya.. Silap sedikit sahaja boleh menempah maut.. Apatah lagi menanggung 4 jiwa lagi di belakang..Tapi,hamba yakin tuhan pasti akan membantu hamba yang berjuang pada jalan-Nya.. Itulah janji Tuhan..

Terlalu banyak kisah suka duka sepanjang kembara ini ingin diluahkan tetapi tiada masa untuk dituliskan di sini.. Biarlah gambar menceritakan segalanya..Meminjam kata-kata seorang sahabat..

"Ijazah terbaik adalah melalui pengalaman dan pengembaraan!"



sebelum pulang singgah sebentar di gua Cha yang kaya dengan kesan arkeologi

tapak arkeologi


salam perjuangan al-azhar

This entry was posted on 3.9.09 at Thursday, September 03, 2009 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

3 komen

Anonymous  

mcm org arkeology jgk la...haha

November 9, 2009 at 8:31 PM

tu lah..dulu ada gak cita2 jd tu.. :)

November 9, 2009 at 11:27 PM

salam sahabat.. saya pun akan pergi ke pos simpor program bersama usm+mesat+abim kelantan pada hari ini.. doakan kami moga-moga dipermudahkan perjalanan. insyaAllah.

July 6, 2010 at 12:55 PM

Post a Comment