KEMBARA DAKWAH POS BROOKE, G. MUSANG-AIDILADHA & IBADAH QURBAN 1430H (26-28 NOVEMBER 2009)  

Posted by azhar mohamed in , , , , , ,

Pos Brooke,Gua Musang Kelantan- 26-28/11/2009
(Kg Penangau,Kg Sigar,Kg Bahong,Kg Sendrod,Kg Sangwai,Kg Jerdip,Kg Mendrop,Kg Jegjok,Kg Brooke Lama,Kg Jelgel)


Bismillahirrahmanirrahim..

Sebanyak 4 ekor lembu selamat dikorbankan sempena raya AidilAdha dan Qurban pada tahun ini yang julung-julung kali diadakan di pos Brooke.. Lebih kurang 9 orang jawatankuasa Ibadah Qurban yang diketuai olen en Shamsul sendiri (IOA) dan dibantu oleh 7 pelajar UIA terdiri dari
Adam,Daniel,Ismail,Yusuf,Faiz,Rahman dan aku sendiri serta abe Nasir..Buat pertama kali, surau yang baru sahaja siap untuk penduduk kampung Jerdip menjadi tuan rumah untuk sembahyang raya dan pusat penyembelihan binatang Qurban.. Program ini mendapat sambutan yang sangat baik daripada penduduk kampung.

Ia dianjurkan di sini bagi menunjukkan kepada mereka bahawa dalam agama Islam ada 2 hari utama kebesaran iaitu raya puasa dan raya Qurban kerana rata-rata penduduk di Pos Brooke ini baru memeluk Islam.. dan kepentingan ibadah Qurban ini adalah untuk menunjukkan bahawa agama Islam adalah agama 'kasih sayang' dimana yang 'mampu' berkorban membantu yang tidak mampu..Semoga ada insan yang lain dapat menikmati daging haiwan yang kadangkala bagi golongan ini tidak mampu untuk mendapatkannya walaupun sekali dalam setahun terutamanya kepada masyarakat asli di sini yang kehidupan mereka agak daif sekali..dan sesungguhnya betapa signifikan sekali peristiwa bersejarah antara nabi Ibrahim dan nabi Ismail yang menjadikan ibadah Qurban ini penting kepada masyarakat Islam ..

Dan program raya Qurban kali ini memerlukan aku melakukan pengorbanan dimana yang pertama ,tidak dapat menyertai rakan sekuliah ke Pulau langkawi (maaf kawan-kawan).. dan yang kedua,yang paling penting ialah tidak bersama keluarga di hari peristiwa,tidak dapat menikmati hidangan enak di pagi raya.. kerana suasana raya Qurban dan raya puasa adalah sama bagi keluarga ku... Hidangan di pagi raya yang paling aku rindui...Ketika itu ada segala hidangan ketupat,dan pelbagai jenis juadah..yang paling 'special' adalah semua lauk ayam, daging,kuah lodeh sebanyak 10 rasa...kerana keluarga kami mengamalkan bertukar-tukar hidangan kepada jiran sekeliling lebih kurang 10 rumah... dan bila laungan takbir raya buat pertama kali di surau yang baru dibina ini membuatkan aku agak hiba sebab aku kini betul-betul di perantauan...di tengah-tengah hutan belantara... walaupun dah biasa berada di dalam hutan,tapi disebabkan hari raya aku tidak dapat sembunyikan perasaan itu..tapi demi kebaikan orang lain, aku sanggup berkorban untuk itu.. harap mereka ini memahami..

saksikan beberapa keping gambar sepanjang peristiwa program ibadah Qurban untuk tahun ini..dan kisah-kisah pengembaraan dakwah selama 2 minggu berturut-turut akan diceritakan pada entri seterusnya..

lembu diimport dari kuala kangsar,perak

ismail dengan rahman, si penggembala yang setia

sesi penerangan cara penyembelihan

En Shamsul sebagai tukang sembelih untuk keempat2 ekor lembu





di bawah ini adalah antara nama penyumbang binatang Qurban di pos Brooke





proses melapah dan pengagihan daging Qurban


salam perjuangan al azhar

This entry was posted on 8.12.09 at Tuesday, December 08, 2009 and is filed under , , , , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 komen

Post a Comment