KEMBARA DAKWAH PULAU INDAH & PULAU CAREY,SELANGOR -EPISOD 1 (30 JAN 2010)  

Posted by azhar mohamed in , , , , , ,

Kali ini, destinasi kembara ku menjejaki dua buah pulau di Selangor iaitu di Pulau Indah dan Pulau Carey. Program minggu ini atas inisiatifku sendiri dan dibantu oleh kak Adah dan Kak Syariah kerana ‘perasaan’ itu memanggilku.. Hanya diri ini sahaja yang memahami ‘perasaan’ itu.. lalu menyewa sebuah kereta untuk menjejaki suku kaum ‘Mahmeri ‘ yang penuh misteri dan mistik di kedua-dua pulau tersebut… Kisah perjalanan kali ini seperti berikut..


1.Kg Asli pulau Indah, Pulau Indah Selangor

Di pulau Indah ini hanya satu kampung asli sahaja berbanding di pulau induknya, Pulau Carey yang mempunyai 6 buah kampung asli Mahmeri.

Dan ini merupakan kali ketiga aku berkunjung ke sini.. Jika dihintung, sudah hampir 2 tahun tidak berkunjung ke sini.. Kali pertama adalah semasa aku menjadi ‘Pengarah Program’ untuk program ‘Kembara Asli’ anjuran kelab JASA dengan kerjasama MAIS.. Ketika itu, hanya 2 keluarga sahaja yang Islam.. Dan yang terbaru, dikatakan sudah 5 keluarga yang Islam di situ.. Alhamdulillah, semakin bertambah keluarga Islam di pulau ini..

Sayang sungguh kerna tidak dapat menemui Tok Batin (Intan) kampung ini kerana beliau ada urusan di luar.. Sempat beramah mesra dengan beberapa orang penduduk di situ, dan kebanyakan kaum lelaki situ turun ke laut kerana kami sampai di sini waktu tengahari.. Dan berboraklah aku dengan pak Wan, satu-satunya keluarga melayu di kampung asli tersebut dan beliaulah yang berniaga runcit untuk keperluan penduduk kampung di situ tentang perkembangan kampung itu..

Dan penduduk Islam di kampung ini dijaga dan diberi perhatian yang baik oleh MAIS serta JAKIM.. Mendapat maklumat bahawa kelas Fardhu Ain diadakan sebanyak 3 kali seminggu di waktu malam, dan sekali di waktu siang (rabu) adalah satu berita baru yang menyenangkan… Setiap keluarga Islam juga mendapat bantuan seperti rumah mereka diperbesarkan, engin bot, dll.. Dan ketika ini juga, sekolah rendah yang baru sedang rancak dibina di kampung ini.. Alhamdulillah, perkembangan Islam di kampung ini agak memberangsangkan..

Bila teringat kembali kenangan semasa mengetuai program 2 tahun lepas di sini, ia antara kenangan manis yang pernah aku lalui.. Yang menarik adalah demo upacara perkahwinan, dari mula merisik sampai ke persandingan hingga mandi pengantin esok harinya mengikut adat kaum mereka , di mana aku terbabit juga dalam upacara ini... Dan pastinya upacara mereka ada unsur mistik dengan menggunakan tok pawang mereka .. Seriau jugalah rasanya, pabila persandingan menggunakan abu,kemenyan,api dan bahan-bahan mistik lain lah dan diri ini pula antara orang ‘terpilih’ untuk melakukan upacara tersebut..

Lagi satu kenangan adalah semasa modul anyaman oleh penduduk kampung kepada pelajar UIA.. Kaum mahmeri memang pakar dan hebat dalam membuat anyaman berbentuk haiwan dan tumbuhan seperti burung,ikan ,obor-obor, udang,bunga dll.. Tengah masing-masing sibuk menunjukkan cara anyaman kepada pelajar-pelajar ini, tiba-tiba aku bersuara…” Gomok (makcik dalam sebutan mahmeri) pandai buat ‘belalang’?”.. Tiba-tiba keadaan yang sebelum ini bising menjadi senyap.. Gomok-gomok ini memandang sesama sendiri.. Mereka pun rasa pelik juga lah kenapa aku bertanya begitu.. Aku lagi lah rasa pelik tiba-tiba keadaan berubah..

Sebenarnya, aku bertanya mereka sebab aku tahu cara buat anyaman ‘belalang’ itu.. Jadi nak pastikan sahaja mereka tahu ke tidak.. Dan rupanya gomok di sini tidak tahu membuatnya walaupun banyak jenis anyaman yang lain mereka tahu.. lantas seorang gomok ini berkata ‘zahar, gomok dah ajar buat burung dan ikan itu, ajarlah kami pula buat belalang itu!..kita kongsi lah ” . Aku ketika itu tersenyum sahaja bila mereka kata begitu..

Sepatutnya pada masa itu seharusnya kami bertukar ke modul lain pula, dan tiba-tiba aku ditahan pula oleh gomok-gomok ini untuk mengajar cara membuat anyaman ‘belalang’ kepada mereka. Jadi aku serahkan anak buah yang lain untuk ‘handle ‘modul yang lain pula.. huhuu..

Oleh itu, kesimpulannya, dalam hidup ini ,bukan semua kita tahu. Barangkali ada yang kita tahu orang lain tak tahu, dan adakala kita tak tahu dan orang lain tahu.. Jadi hidup ini adalah suatu proses pembelajaran.. Belajar dari pengalaman kita dan pengalaman orang adalah yang terbaik.. Jangan kedekut ilmu yang diperolehi.. Bak kata orang “ sharing is caring!..” kan!

Walaubagaimanapun kisah itu tidak berakhir di sini sahaja, posting pasal kembara ke pulau seterusnya iaitu ke pulau Carey akan di ceritakan pada entri seterusnya.. Di sana lagi ‘menarik ‘ kisahnya… Sekian dulu,nantikan episod 2 siri kembara kali ini.. wassalam…

~***~

Gambar di bawah ini adalah kisah 2 tahun yang lepas..

Semasa menjadi pengarah program 'Kembara Asli' 2008

Bersama barisan VVIP

Upacara perkahwinan kaum mahmeri

Upacara Mandi Pengantin

~****~

Gambar di bawah ini pula adalah kisah yang terbaru (kunjungan minggu lepas)..

Pintu gerbang baru

laluan masuk terpaksa melalui kawasan pembinaan sekolah dengan lori keluar masuk

Setiap keluarga Islam mendapat bantuan rumah dari Lembaga Zakat selangor

Sesi kunjungan

Cik Adah bersama anak buahnya dahulu.. Sudah besar adik kecil ini..

Menemubual bersama pak Wan yang peramah tentang perkembangan kampung ini..


salam perjuangan al-azhar

This entry was posted on 4.2.10 at Thursday, February 04, 2010 and is filed under , , , , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

3 komen

Anonymous  

pulau indah...bukan nama lamanya pulau lumut ke?

February 6, 2010 at 8:39 AM

aah,tu nama baru... :)

February 12, 2010 at 1:10 PM

aah,tu nama baru... :)

February 12, 2010 at 1:10 PM

Post a Comment