GAZA-SERUAN JIHAD MEMANGGILKU!..  

Posted by azhar mohamed in , , ,


Kisah ini berlaku pada minggu lepas,di suatu petang yang damai,semasa hamba sedang bersiap sedia ke kompleks sukan untuk bermain badminton bersama teman. Hamba mendapat suatu mesej dari seorang yang dikenali..

Kak Mas: Salam Azhar,nak tanya sesuatu boleh?Ni kak Mas..

hamba: Ya saya,ni kak Mas mana satu ni?

Kak Mas: Program kat Kg Pantos aritu,wife Syakir...Ingat?

hamba:Oh ingat-ingat,ya kenape kak?ada apa2 yang boleh saya bantu?

kak Mas: Sebelum tu boleh tanya,boleh berbahasa Arab?..

hamba: Maaflah kak,saya tak boleh lah cakap berbahasa Arab,sebab saya budak engineering..

kak Mas:Betul kah,urm,anyway thanks !..:)

Hamba: Ok tak pe,yayasan Salam ada apa2 program yang boleh dijoin?

Kak Mas:Tu lah pasal tanya bahasa Arab,kut boleh dihantar di Ghaza.Mahu?

hamba: SubhanAllah,sayang sekali saya tak mahir berbahasa Arab.. sebenarnya kepingin jugak berjuang di sana.membantu umat Islam di sana..Bila program nya kak?..

Kak Mas:InsyaAllah,minggu pertama puasa..

hamba: Selamat berjihad lah kepada volunteer yang akan ke Gaza nanti,saya doakan untuk kalian dan semua umat Islam semua..semoga tuhan merahmati perjuangan kalian..

Inilah antara dialog sebenar antara hamba dengan kak Mas,staff kepada badan NGO Yayasan Salam yang sememangnya hamba kenali buat pertama kali semasa program di kampung orang Asli Kg Pantos ,Kuala Lipis hampir sebulan yang lepas.

Buat pertama kali hamba mendapat jemputan untuk satu program kemanusiaan yang bagi hamba begitu besar sekali.. semasa mendapat tahu akan Gaza, hamba mengucap panjang..perasaan bercampur baur.. betul ke ni?betulkan mesej ini ditujukan kepada hamba?..

Sememangnya hamba memang sangat hendak ke sana.oleh kerana Yayasan Salam mahu volunteer yang betul-betul mahir dalam komunikasi dalam bahasa Arab untuk projek kemanusiaan di sana ,jadi tidaklah hamba boleh join.. Pada masa itu terasa agak terkilan juga lah sebab tak reti berbahasa Arab,sebab hamba bukan datangnya dari sekolah Agama.Walaupun hamba belajar d UIA,oleh sebab hamba belajar kos engineering,maka bahasa Arab pun diajar untuk budak Engineering sekadar basic sahaja..kalau lah hamba pandai berbicara bahasa Arab,sudah pasti cerita ini akan menjadi panjang lagi..

Tetapi ia tidak mematahkan semangat hamba untuk terus berjihad di sana..dan sebenarnya, masih banyak lagi perlu belajar lagi..Lagipun kalau difikirkan balik,buat masa ini expedisi ke Gaza itu adalah pada minggu depan, satu tempoh yang singkat untuk hamba membuat persediaan fizikal dan mental..kerja di kampus terlalu banyak untuk diselesaikan,dan hamba sendiri tidak ada pasport antarabangsa..Banyak proses yang perlu bakal hamba lalui..

Jika suatu hari nanti, kalau diberikan peluang sekali lagi,hamba mahu pergi..Itulah tekad hamba..Jihad fi sabilillah..

Tanggal 21 Ogos lepas,adalah genap 40 tahun tahun peristiwa hitam bagi umat Islam dimana berlakunya penghinaan kepada masjid Al-Aqsa yang merupakan kiblat pertama umat islam apabila telah dibakar oleh pelampau Yahudi. Dan proses pernodaan terhadap masjid yang mulia berterusan sehingga ke saat ini..Kita perlu melakukan tindakan pro-aktif umat Islam sedunia bagi menyelamat Palestin dari berterusan dizalimi oleh rejim Zionis Israel dan sekutunya.Kerana maruah Islam perlu dipelihara!..

“Dan Janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang beriman” (Ali-Imran 139)

salam perjuangan al-azhar





This entry was posted on 23.8.09 at Sunday, August 23, 2009 and is filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

4 komen

salam..ramadhan kareem..wah..sy pn ingin kesana..moga ada kesempatan..

August 25, 2009 at 1:45 PM

xpe jaa...blum smpai lg rezekinya

August 25, 2009 at 4:36 PM

ye,bukan rezeki pada masa ini untuk pergi ke sana..

tapi jalan nya sudah ada..

segala adalah Ketentuan Nya..:)

August 25, 2009 at 6:51 PM

:)

April 15, 2011 at 11:18 AM

Post a Comment