KEMBARA DAKWAH PULAU KETAM,KLANG SELANGOR (09 OGOS 2009)  

Posted by azhar mohamed in , , , ,

Pulau ketam,pelabuhan Klang Selangor-09 Ogos 2009

Firman Allah yang bermaksud: “Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang soleh dan berkata: Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri.” (Fushilat: 33) dan sabda Rasulullah saw “Jika Allah s.w.t memberi hidayah kepada seorang lelaki lantaran anda, itu lebih baik bagimu daripada setiap apa yang disinari matahari.” (Riwayat at-Tabrani)


Bismillahirrahmanirrahim pembuka bicara..

Jika misi sebelum ini banyak bertumpu kepada perkampungan asli di serata Malaysia,tetapi kembara minggu lepas membawa hamba dan teman-teman jauh ke perkampungan cina di sebuah pulau untuk mencari saudara seIslam kita di sana. Seramai 10 orang yang menyertai kembara kali ini terdiri dari pelbagai NGO iaitu Islamic Outreach Abim ( En Shamsul,Bro Nawas,Hamba, faiz, hajar dan zulaikha-anak en shamsul),Muhammadiyah International(Ustaz Wahab dan Cikgu Hashim), 4x4 4wd Perlis team(Bro Azmarul dan pak cik perlis).

Pulau Ketam mempunyai penduduk lebih seribu orang dan majoriti adalah berbangsa cina. Mengambil masa lebih kurang 40 minit mengharungi samudera ke pulau tersebut dengan menaiki feri sambil mata disajikan dengan permandangan kesibukkan kapal-kapal dagang yang belayar ke pelabuhan klang.Kebanyakan penduduk adalah bekerja sebagai nelayan dan kerja-kerja laut. Paling menarik di kampung ini ia terletak di atas air..Ya, di atas air.Kesemua binaan didirikan di atas air termasuk lah rumah kayu dan batu,sekolah,balai polis,bank,rumah ibadat dan sebagainya kerana pulau ini adalah dikelilingi hutan paya bakau.Dan setiap bangunan disambung dengan titi yang agak sempit.Oleh itu basikal adalah menjadi kenderaan rasmi di pulau ini kerana kenderaan bermotor tidak dibenarkan beroperasi di pulau ini.Pulau ini terkenal dengan sajian makanan laut dikalangan penduduk.

Misi kali ini adalah untuk melawat saudara mualaf cina yang berada di sana. Setakat ini,yang diketahui hanya 10 keluarga Cina yang memeluk Islam yang tinggal di situ. Dan semasa kunjungan kami ke sana bertemu dengan seorang mualaf Cina yang bernama Isa Wong yang salah seorang ajk surau yang aktif mengimarahkan balai islam di sana .Di pulau ini ,surau disebut sebagai balai Islam dan dibina oleh pihak MAIS untuk kegunaan penduduk Islam di sini.Ustaz yang menjaga surau ini iaitu ustad Amin Lum tetapi beliau tiada semasa kedatangan kami. Jadi saudara Isa Wong yang banyak membantu,berkongsi maklumat,sejarah dan rasa pasal keadaan penduduk Islam di situ.Penduduk Melayu yang tinggal di sini kebanyakkan bekerja kerajaan seperti di sekolah,balai polis dan kelinik kesihatan.Itu pun tidak banyak bilangannya. Penduduk Islam di sini menjadi minoriti di pulau ini.Semoga saudara seIslam kita dapat bersabar dan dapat bertahan bagi meneruskan syiar Islam di pulau ini. Allahu akhbar!..


jeti pulau ketam

ustad wahab(muhammadiyah International) menaiki feri


signboard di jeti menunjuk arah balai Islam(surau)


antara yang pergi dari kiri:azmarul,hamba,ust wahab,en shamsul,cikgu hasim,nawas, pakcik perlis (tukang amek gambar-faiz)

inilah balai islam

hamba bersama saudara Isa Wong

hiasan khat bercirikan kaligrafi cina

pengajaran agama dan kitab-kitab kebanyakan diajar dalam bahasa Cina


jemaah kami turut dikunjungi oleh pelajar dari UM (kos arkitek)

hamba menulis di dalam buku pelawat sebagai tanda kenangan!


salam perjuangan al-azhar


This entry was posted on 12.8.09 at Wednesday, August 12, 2009 and is filed under , , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

5 komen

salamullah alaik..masih ada gamba2 ustaz abdul wahab..ana rindu sangat kt ustaz tu..
dia betul2 seorang da'i..

August 17, 2009 at 2:22 PM

ustad wahab sememangnya seorang da'i yg hebat..walaupun tidak sihat ,hampir setiap minggu masuk hutan belantara..ana sangat kagum dengan beliau since kenal dgn beliau setahun yg lalu..

wildan kenal beliau masa program bila yek?..

August 18, 2009 at 12:42 PM

sy jumpa dia sekejap jer..masa kt sg rual..dia singgah kejap..tp sebab kami punya islam n pemahaman yg sama..kami jd sangat dekat..

August 19, 2009 at 6:35 PM

same lah sy....(tibe~ )

September 5, 2010 at 12:28 AM

same lah sy...(tibe~ )

September 5, 2010 at 12:29 AM

Post a Comment