KEMBARA DAKWAH KG BUKIT MANCHUNG,BUKIT BERUNTUNG RAWANG SELANGOR (18 DIS 2009)  

Posted by azhar mohamed in , , , , ,

KOA Bukit Manchung, Bukit Beruntung, Rawang, Selangor Darul Ehsan- 18/12/2009


Ziarah mahabbah kali ini di perkampungan asli Bukit Manchung di Bukit Beruntung. Kampung ini terdiri daripada suku Temuan dan berpenduduk seramai lebih kurang 580 lebih..dan lebih kurang 285 penduduk beragama Islam bermaksud separuh daripada penduduknya sudah memeluk Islam.. Kehadiran diriku di sini kebetulan bersama dengan jemaah dari Bukit Sentosa seramai lebih kurang 15 orang yang akan berprogram di sini selama 3 hari.. Jadi join sekali aktiviti bersama mereka selama sehari dan bermalam di kampung tersebut satu malam, kerana hari sabtu ada urusan lain yang perlu diselesaikan di Gombak..




Jemaah dari bukit Sentosa,Rawang


Berjumpa dan beramah mesra dengan penggerak di sini ,ustaz Yusuf amat bermakna sekali. Ustaz Yusuf sudah berkhidmat di kampung ini selama 18 tahun untuk kemajuan agama Islam di sini. Satu tempoh yang agak lama. Beliau merupakan seangkatan dengan ustaz Abu Yazid (penggerak kg asli Sg Mas Kuantan yang dikunjungi minggu lepas).. Banyak kisah-kisah dan pengalaman dikongsi bersama, berkenaan dugaan dan cabaran selama menjadi penggerak di sini.. Hamba benar-benar mengagumi kecekalan beliau menyebarkan dakwah di kampung asli yang semestinya berbeza pendekatan dakwahnya .. dan sebenarnya, beliau juga adalah merupakan orang asal dari suku Semai dari Tapah.. Kisah pengislaman nya juga sangat menarik hati sebelum menjadi penggerak kepada masyarakatnya. Dan kisah hidupnya pernah disiarkan di akhbar utusan Malaysia dan boleh klik di (sini ) untuk membaca lebih lanjut.. Walaupun kunjungan ke kampung ini singkat, tapi ia sangat bermakna... Terima kasih ustaz Yusuf atas layanan yang baik terhadap diri ini..

'Mengembara untuk mencari erti hidup'

Ustaz Yusuf

salam perjuangan al-azhar

This entry was posted on 20.12.09 at Sunday, December 20, 2009 and is filed under , , , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 komen

Post a Comment