EKSPEDISI JEJAK HIDAYAH: NEGARA JEPUN (21-28 FEBRUARI 2013)  

Posted by azhar mohamed in , , ,

Perkongsian Pengembaraan Solo ke Negara Matahari Terbit (21-28 Feb 2013):

Imej Jepun di mata kita? Bersih? Berteknologi tinggi? Canggih? Sistematik? Masyarakat menepati masa?

Tepat sekali!

Jepun sememangnya sebuah negara yang canggih dan sistematik.

Pertama kali menjejakkan kaki ke Jepun, perasaan kagum timbul melihat  sistematiknya negara matahari terbit ini. Bermula dari sebesar-besar  perkara seperti sususan bangunan, jalan raya, perkhidmatan awam sehinggalah sekecil-kecil perkara seperti cara membuang sampah, semuanya bersistem.

Bukanlah niat untuk mengagung-agungkan negara bukan Islam ini tetapi  sekadar perkongsian yang mungkin akan memberi manfaat jika dapat  dilaksanakan juga di Malaysia dan terutamanya Orang Islam.

Beberapa tempat dikunjungi terutamanya sekitar Nagaoka dan Tokyo.

Nagaoka:

Nagaoka adalah salah satu tempat di negara Jepun yang sangat tebal  dengan salji. Ada tempat yang saljinya setara bangunan 2 hingga 3  tingkat. Pengalaman yang menarik tapi agak mengerunkan kerana ini pengalaman pertama kali melihat salji tebal seperti itu disamping suhu yang mencapai -5 darjah celcius.

Ia sangat sejuk!

Sehingga penulis memakai baju sejuk yang tebal 4 lapis semasa di sana. Berlaku juga semasa penulis berada di sana adalah ribut salji. Alhamdulillah, semuanya selamat.

Jika di Malaysia, setiap malam dibuka kipas selaju-lajunya sampai level 5, di sini kena pakai 'heater' menggunakan minyak tanah untuk memanaskan rumah. Itupun masih lagi perlu memakai baju tebal bagi menghangatkan diri.

Baru penulis sedar dan paham, kenapa rumah-rumah di Jepun kebanyakkan bersaiz kecil, rupanya bagi memudahkan proses 'menghangat'kan rumah ketika musim sejuk.

Penulis berada ke sini kerana ada kemudahan penginapan untuk selama 6 hari di rumah kakak penulis yang menetap di sini bersama keluarga kerana suaminya menyambung PHD di Universiti Nagaoka.
 

Perjalanan dari Tokyo dengan menggunakan  bullet train ' Shikansen' yang berkelajuan 300 km/h  memakan masa hampir 2 jam perjalanan menuju ke sini. Memang sangat laju tetapi kosnya dikira mahal bagi perkhidmatan kereta api.

Manakala, ia adalah keretapi 2 tingkat. Sungguh hebat!

Nilai Yen jika ditukar kepada Ringgit  Malaysia 8700 yen bersamaan RM300.

Alhamdulillah, semasa menuju semula ke Tokyo penulis mendapat diskaun tiket 7260 yen kerana menggunakan kad pelajar Malaysia yang  ada di sana. Itulah untungnya jika ada kenalan rakyat Malaysia yang boleh  membantu kita di Jepun.

Di sini, penulis melawat Nagaoka University of  Technology, tempat di mana abang ipar mengambil PHD di universiti ini. Hanya terdapat satu-satunya masjid di Nagaoka yang mana ia terletak juga di dalam  universiti ini.

Masjid Nagaoka juga aktif dengan kegiatan Islam di sana  terutama bersama  NGO ISMA Japan (http://www.ismajepun.com/v1/) yang mana turut mengumpulkan dana untuk membuat masjid baru di 'Kita Mosque dan juga berkempen untuk Palestin.





Selain itu, penulis melawat sekolah 'Kibougaoka Elementary school' yang menjadi tempat  belajar anak buah sekarang. Penulis melihat bahawa mereka dididik dengan cara  pembelajaran yang memerlukan pemindaan kreatif dan komunikasi.

Tidak  sama seperti Malaysia yang menumpukan kepada penumpuan 'teori' sahaja.  Inilah generasi yang dididik untuk masa hadapan Jepun.



Dan  beberapa tempat lain seperti Inchigo Hill di mana bendera Malaysia dapat  dikibarkan di situ dengan bangganya yang mana  mendapat perhatian orang Jepun  di sekelilingnya. 

Selama 6 hari di sana penulis melawat kawasan-kawasan perumahan di sekitar  Shimoyama, berjumpa dengan sekumpulan pelajar dari Malaysia dan  Indonesia di sini.

Tokyo: 

Apa yang boleh dikatakan tentang Metropolitan Tokyo. Sangat besar, hebat, laju, tepat dan sangat bersih!

Hari pertama sampai ke sini dengan penerbangan Air Asia X menuju ke lapangan terbang Antarabangsa Tokyo Haneda, yang mana penulis bermalam di sini kerana penerbangan sampai tengah malam. Untuk pengetahuan segala jenis pengangkutan perkhidmatan keretapi di Tokyo tiada selepas waktu tengah malam. 



Jadi untuk menjimatkan kos penulis sengaja tidak menempah hotel dan memilih untuk tidur di dalam airport yang mana istilahnya dikira 'gelandangan'. Namun alhamdulillah, cukup selesa kerana penulis dapat tidur di satu kerusi yang mana boleh baring disamping dengan  kawalan sekuriti airport.

Sebelum ke sini lagi, penulis telah mengkaji akan kawasan-kawasan yang dilawati dan juga tahap keselamatan negara Jepun. Dan penulis tidak perlu terlalu risau kerana daripada kajian dan statistik dari internet melaporkan Jepun antara negara terselamat di dunia.




Memang hal itu benar.

Sebab ada pelancong-pelancong lain yang menjadi gelandangan bersama penulis, tidur samping 'charge' henfon ,buka laptop sambil tidur. Malah semua barang itu masih selamat tanpa usikan sehingga keesokkan paginya.

Sistem keretapinya pula sangat besar dan efisian. Jika  tanpa bantuan 'google map' yang sudah siap-siap di 'print' di Malaysia,  memang akan sesat di sini. Walaupun sudah ada peta, penulis pun masih sesat juga. Macamana lah  tidak sesat, kerana setiap stesen tersebut besar dan ada beberapa 'wing' keluar. Jadi jika salah keluar 'wing' maka haluan akan berbeza kerana bila berada di dunia realiti ia berbeza.




Misalnya jika sepatutnya bangunan yang kita hendak pergi belah utara,dan kita keluar melalui pintu selatan, maka memang ke arah yang berbeza. Di situ lah permasalahan yang penulis hadapi semasa di sana.

Satu lagi, 'Interconnection' antara train juga sangat hebat umpama 'puzzle'.  


Hampir setiap stesen keretapi mempunyai banyak penukaran train. Itulah yang penulis boleh katakan sangat hebat. Kalau di Malaysia, ia boleh dibilang dengan jari sahaja.

Tapi, di situlah keseronokan menggunakan train di Tokyo. Di samping melihat gelagat orang-orang Jepun yang bergerak sangat laju, umpama mengejar atau berlari dari sesuatu, itu penulis sangat kagum.

Sehinggakan
penulis berasa terpaku sekejap di tengah keramaian tersebut umpama seorang yang asing (walaupun memang orang asing pun), melihat  kebanyakan panduan signboard  dalam bahasa Jepun termasuk membeli tiket di kiosk.

Itu salah satu dugaan.

Jepun bukan lah negara yang penduduknya tahu berbahasa Enggeris. Hanya sebilangan kecil sahaja. Namun Alhamdulillah, penjaga yang  berada di kaunter tiket, sebilangan mereka boleh berbahasa Inggeris.

Tetapi yang  berada di jalanan, mereka tidak ramai tahu berbahasa Inggeris. Tapi InsyaAllah, kebanyakanya mereka sudi  membantu terutama pabila melihat pelancong luar seperti penulis walaupun hanya dengan bantuan gerak anggota tubuh untuk membuatkan penulis betul-betul paham.

Di sini, boleh dikatakan mereka  amat peramah di samping budaya menghormati yang masih lagi tinggi walaupun dalam arus kemodenan.

Beberapa tempat kunjungan di sekitar Tokyo iaitu  Tokyo Camii, (Masjid Tokyo) di  Yoyogi Uehara. Masjid ini sangat sangat cantik hasil binaan Turki di tengah-tengah  bandar Tokyo.




Di sini, penulis  berjumpa  Imam Masjid Tokyo sendiri dan  Imam  Islamic Center Japan, Niametullah Khalil Ibrahim Yurt. Beliau adalah personaliti Muslim yang cukup glemor dan disegani di Jepun.

Lagi teruja, beliau boleh  berbicara sedikit dalam bahasa Melayu dan berkata penulis beliau pernah melawat Malaysia terutama ke  Masjid  Petaling .




Penulis juga berjumpa dengan Imam Haroon Qureshi , Setiausaha  Umum Japan Islamic Trust Masjid Otsuka yang mengajak untuk melihat aktiviti Masjid Otsuka  pada keesokkan harinya.

Selain itu juga, penulis berjumpa beberapa personaliti penting yang  tidak berapa ingat namanya iaitu pengarah Halal Food Japan yang mana badan yang memberikan maklumat makanan Jepun yang boleh dimakan oleh Orang Islam yang berada di Jepun.

Maklumlah, kesukaran mendapat makanan halal di Jepun amat menyukarkan komuniti Islam di sini walaupun kebanyakan produk makanan Jepun sangat enak dan lazat. Memang kena kuat 'iman' bagi menahan godaan tersebut.

Penulis tiada masalah dari segi sumber makanan di sini kerana semasa di Nagaoka sebelum ini, kakak penulis yang masak makanan di rumah. Manakala semasa di Tokyo , kakak penulis membekalkan nasi dan roti untuk kemudahan perjalanan penulis selama 2 hari.

Terima kasih kak Aidah!

Berada di masjid Otsuka selama setengah hari, penulis dapat melihat aktiviti  yang dijalankan oleh madrasah yang terdiri dari anak-anak Jepun tempatan dan anak komuniti Islam lain di samping  sempat juga berbual-bual bersama dengan Imam  Niametullah dan Imam Haroon. 




Sepanjang perbualan, penulis sempat memberitahu  kepada Imam Haroon bahawa  Malaysia pernah menghantar bantuan Tsunami Jepun tahun 2011 dengan mendapat kerjasama  masjid Otsuka.

Maklumat ini diberitahu oleh sahabat penulis, Abg Shahrul (MRA) sebelum berangkat ke Jepun yang mana beliau  pernah berkhidmat untuk misi bantuan  kemanusiaan tersebut. Ternyata Imam Haroon masih masih mengingati beliau.

Itulah indahnya 'persaudaraan' dalam Islam.

Semasa solat berjemaah di sini, pelbagai bangsa yang ada terutamanya yang dari Jepun sendiri dan  juga komuniti Muslim dari negara Arab. Suasana yang hebat dapat melihat kepelbagaian bangsa umpama penulis pernah belajar di UIAM dahulu.

Penulis juga sempat melawat Universiti of Tokyo. Apa yang boleh dikatakan universiti di Jepun  tidak ada binaan 'pintu masuk' yang gah seperti mana universiti di  Malaysia. Cuma 'signboard' kecil sahaja yang menunjukkan kawasan itu  adalah universiti. Hal ini dapat di lihat pada universiti Tokyo  dan juga universiti Nagaoka yang dikunjungi sebelum ini.



Pendapat penulis mungkin kerana  terlalu banyak universiti di Jepun yang menjadikan ia adalah institusi  awam yang mana orang luar bebas keluar masuk tanpa  sekatan tidak seperti universiti di Malaysia yang ada pengawal keselamatan di setiap pintu masuk universiti.

Kesempatan di Tokyo juga  penulis dapat mengunjungi tempat-tempat menarik seperti Imperial Palace  untuk melihat tempat sejarah dan juga  tempat di mana bunga sakura yang sudah mula  hendak mengembang, dan melawat Tokyo Tower yang menjadi simbol kebanggaan infrastruktur negara Jepun.






Sepanjang di Tokyo selama 3 hari (hari pertama dan hari ketujuh, kelapan),boleh dikatakan  kadar barangan adalah mahal nilainya berbanding nilai ringgit.

Air minuman  paling murah boleh diperolehi adalah 100 yen bersama RM3.40 (nilai duit Malaysia semasa penulis kunjung).

Begitu jugak dengan  hotel, penulis memperolehi hotel yang paling murah untuk satu malam di Tokyo adalah berharga RM 80 ringgit tetapi hanya untuk sebuah  'capsule hotel' yang hanya boleh duduk dan baring sahaja. Hotel yang sangat kecil dan sempit.

Begitu lah pengorbanan yang perlu ditempuh di negara maju lagi-lagi penduduk di sana berjumlah 127 juta orang (4 kali ganda dari penduduk Malaysia).

Tanah sangatlah mahal, apatah lagi tempat penginapan untuk kehidupan.

Tidak hairanlah Tokyo berada di tangga no 1 bandaraya termahal di dunia berdasarkan statistik berikut (http://edition.cnn.com/2013/02/04/travel/cost-of-living-2013)

Dan penulis amat tertarik dengan artikel ini : http://www.ismajepun.com/v1/10-kualiti-mangsa-tsunami-jepun/ yang mana kejadian yang sama dilalui penulis semasa melawat Jepun dengan melihat menggunakan mata sendiri.

Alhamdulillah,pengembaraan Jejak Hidayah di Jepun adalah suatu kenangan yang tidak boleh dilupakan.

Beberapa perkara yang boleh penulis 'highlight' kan sepanjang jejak hidayah Jepun ini:

Bersih- Penduduk Jepun sangat pembersih, dari segi tandas, laluan ,bangunan dan semuanya. Sukar melihat sampah mahupun daun-daun pohon di mana-mana. Sungai mereka cantik dan bersih. Mereka ada sistem pembuangan sampah yang efisien.

 
Apatah lagi tong-tong sampah, semuanya diasingkan untuk tujuan kitar semula.

Namun, awas! kebanyakan tandas awam tiada air hanya dibekalkan dengan tisu sahaja. Jadi keperluan untuk membawa sebotol air amat diperlukan jika dalam keadaan terdesak bagi orang yang memerlukan air seperti kita dalam urusan bersuci!

Disiplin
-
Menepati masa amat dititikberatkan dalam kehidupan mereka. Bukan sahaja orangnya, malah jika dilihat dari sistem keretapi mereka, kadar kelewatan keretapi mereka adalah kurang dari seminit,tetapi kebanyakan menepati masa ( rujukan http://www.japanechoweb.jp/jew0210/ ).

Kalau di Malaysia? ada lebih setengah dan satu jam lewat.

Urusan jual beli- Ini yang paling menarik perhatian penulis. Walaupun ia kelihatan mudah tetapi ia beri satu impak dalam sistem muamalah.
Kebanyakan kauter  kedai di Jepun meletakkan bekas duit (mangkuk atau tray untuk pelanggan letak duit  bayaran).

Jadi tiada  sentuhan/tersentuh tangan antara laki dan perempuan. Cara tersebut memang  sangat praktikal disamping dapat mengelakkan gangguan seksual. Memang ia satu unsur Islamik.

Begitu juga urusan tempahan atau booking online. Betapa amanahnya dan tawakal peniaga Jepun apabila mereka hanya akan  mendapat bayaran pabila pelanggan sudah mendapat barang yang ditempah. Pengalaman  ini diperoleh adalah semasa penulis booking online hotel dan T-shirt Jepun.

  
Selamat- Jepun negara selamat.
Penduduk mempunyai nilai integriti yang tinggi. Tidak risau jika berjalan berseorang terutama pengembara solo seperti penulis.

Dan kebanyakan jalan dan laluan ada mesin automatik menjual air dan barang-barang runcit. Namun, tiada berlaku vandalism di sini. Betapa amanahnya orang Jepun.

Hormat dan AmanahHormat dan amanah pada orang dan barang orang (kalau jumpa barang orang, pulangkan, jangan anggap itu  rezeki kita selagi tak berusaha pulangkan), hormat dan amanah pada alam (jangan  buang sampah merata-rata , pungut kalau jumpa), hormat dan amanah pada haiwan  (kalau binatang perliharaan buang najis, pungut dan buang.jangan nak susahkan  orang lain buang).

Teknologi- Teknologi yang terbaik terutamanya sistem pengangkutan yang efisien dan mesra alam. Selain itu, dari segi  elektrik mereka menggunakan plug 2 pin dan kebanyakan socket  tanpa suis 'on'.  Mudah dan selamat dan tetapi ia adalah sistem elektrik yang terbaik dan kurang risiko litar pintas.

Namun, untuk menggunakan telefon secara 'roaming' di sini, perlu ada telefon perkhidmatan 3G, jika menggunakan telefon biasa memang kita seperti berada 'lost in the world'. Maksudnya penduduk Jepun tiada menggunakan henset murah seperti yang masih ada dijual di negara kita.

Mujur penulis ada 2 henset yang mana satu ada line 3G (smartphone) dan satu tiada (biasa). Masih boleh berhubung dengan orang-orang yang penting di Jepun sana.


Dan banyak lagi.

Memegang kata-kata kenalan yang berada di Jepun,

"Islam  itu bukan setakat di masjid, sejadah, zikir dan puasa sahaja. Bukan ke  Islam itu ada dalam setiap urusan kehidupan? Bekerja itu ada Islam, urusan  sesama manusia itu ada Islam, hubungan dengan alam itu ada Islam. Itu yang  banyaknya ada kat Jepun."


Maka, sekiranya sifat kemanusiaan dan cara kehidupan Jepun yang secara dasarnya  adalah 'Islam' dalam kehidupan mereka, jika mereka dapat menerima  hidayah Allah ia adalah suatu yang tersangat bermakna.

Mereka akan lebih  'Islam' daripada Orang Islam sendiri kerana ditambahkan dengan sifat semulajadi mereka itu.

Ya Allah,

Doakan mereka diberikan hidayah oleh Mu. Dan doakan Orang - orang  Islam di sana terutama penuntut universiti yang Muslim dapat melakukan  sesuatu untuk agama, jika tidak mampu berdakwah kepada mereka tunjukkan  akhlak Islam yang lebih baik dan sempurna.

InsyaAllah, Islam boleh berkembang di bumi Sakura ini!

Salam Perantauan,

Penulis adalah saudara Nor Azhar Bin Mohamed. Pengurus Pembangunan Program Yayasan Al-Khalifah

Gambar penuh program boleh kunjung di sini:














This entry was posted on 12.3.13 at Tuesday, March 12, 2013 and is filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

3 komen

Tahniah. Semoga terus mengembara untuk mengharapkan keredhaan Yang Esa.

March 12, 2013 at 11:58 AM

terima kasih k adah, sekarang perlu lakukan anjakan paradigma..tak boleh duk pada level yang sama saje..

walaupun, hanya sendiri berkelana. itulah satu impian..

blog ni pun lama sgt x update.. mood nak mengaranh dah x de..

semenjak segalanya boleh dibuat melalui facebook..

March 12, 2013 at 10:03 PM

terbaik ah Ja'a.. sumbner inspirasi ku... aku pun berganjak gak, berganjak dgn blog yg baru kah kah kah kah

April 10, 2013 at 9:01 PM

Post a Comment