KEMBARA DAKWAH KG ASLI HULU TAMU & KG SONGKOK,BATANG KALI,SELANGOR (15 OGOS 2009)  

Posted by azhar mohamed in , , , , ,

Kg Asli Hulu Tamu dan Kg Songkok, Batang Kali,Selangor-15/08/09


Ziarah pada minggu ini di kampung asli sekitar Batang Kali yang mempunyai tempat yang indah dan mendamaikan. Dua kampung yang dikunjungi iaitu kg Hulu Tamu dan Kg Songkok. Kampung Hulu Tamu berdekatan dengan Kolam air panas Hulu Tamu yang pernah hamba kunjungi sebelum ini (cerita ada di link sini ).Di samping itu ia berdekatan juga dengan air terjun.

Hamba pergi join 'menembak ikan' di sungai dengan adik-adik asli di sini, sangat menyeronokkan.. Kampung ini mempunyai penduduk lebih 400 orang dan yang sudah memeluk Islam dalam 30 orang. Berborak-borak dengan Wak Alang yang berumur dalam 75 tahun yang merupakan pemilik kedai di kampung ini ,sangat-sangat berinformasi. Sedar tak sedar agak lama hamba berborak dengannya dalam 3 jam lamanya.. Hamba turut dipelawa makan tengahari di sini lagi. Memang rezeki selalunya murah bila berkunjung ke perkampungan asli. :)

Terima kasih banyak-banyak Wak Alang atas layanan yang terbaik .Manakala, Penggerak di sini adalah Ustaz Zulkifli Dawan yang menjaga banyak kawasan kg Asli di batang kali dan Kuala Kubu. Hamba sangat kagum dengan ustaz ini walaupun tidak dapat berjumpa beliau semasa berkunjung di sini tetapi melalui cerita dari Wak Alang dan bukti2 gambar dan keratan akhbar yang ditampal dinding surau, terlalu banyak jasa dan pengorbanan beliau akan pembangunan Islam terutama kepada masyarakat asli .Semoga suatu hari berharap akan dapat berjumpa dengannya..

kalau di oversea ada menara condong,di Kg Hulu Tamu ini ade rumah condong..menunggu masa untuk rebah sahaja..


Wak Alang (Pak Cik Ariffin) yang sangat baik hati

senyum itu sedekah..

rumah di sini..


keratan akhbar menunjukkan usaha murni para da'i menyebarkan dakwah kpd orang asli


Kemudian hamba menuju pula ke Kg Songkok yang berada di tepi jalan besar ,iaitu jalan menuju ke Genting Highland. Kampung ini terdiri daripada beberapa belas rumah sahaja dan kebanyakkan sudah mendapat rumah baru (prt) yang di bina oleh kerajaan. Kampung ini berdekatan dengan sungai yang menarik dan pusat rekreasi Sg Kedondong.. Keindahannya boleh dikatakan setanding dengan pusat rekreasi Ulu Yam. Dan sekali lagi rezeki datang menggolek di sini apabila hamba mendapat jemputan makan buah di sini.. :)

Dan hamba baru mendapat tahu, kampung Songkok ini adalah kampung angkat kepada Kelab Titian Asli UIA. Dan kelab ini akan membuat program di kampung ini pada bulan puasa ini..Selamat berjuang kepada kalian semua!

Alhamdulillah, ternyata kembara minggu ini amat menyeronokkan..

"Mengembara untuk mencari erti hidup!"



Rumah baru dibina untuk kg Songkok

keindahan Sg Kedondong yang mempersonakan!

binatang cute apakah ini?hehe..


salam perjuangan al-azhar

This entry was posted on 17.8.09 at Monday, August 17, 2009 and is filed under , , , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

1 komen

rasanye mcm ade lalu aritu sbb turun ikut batang kali dr genting...
ehe~ comey la binatang tu... ^_^

April 15, 2011 at 11:20 AM

Post a Comment