KEMBARA DAKWAH POS JERNANG & POS TISONG,SUNGKAI PERAK(1-2 OGOS 09)  

Posted by azhar mohamed in , , ,

Pos Jernang & Pos Tisong,Sungkai Perak-1-2 Ogos 09


Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah,walaupun kerja di kampus semakin banyak dengan pelbagai projek besar yang perlu diuruskan dan diselesaikan ,minggu ini hamba diberikan kekuatan untuk mengambil 'sedikit masa' di hujung minggu untuk meneruskan kerja dakwah di hutan belantara Sungkai Perak.Dua pos telah dikunjungi iaitu pos Jerniang dan Pos Tisong di Sungkai,Perak . Tidak sangka kedua2 pos ini mempunyai jumlah penduduk yang agak ramai terutama di pos Jerniang dengan penduduk lebih kurang 1000 orang.Kebanyakan adalah daripada kaum semai dan majoriti tidak memeluk agama Islam.Urusan kali ini atas tujuan ziarah mahabbah dan bersuai kenal dengan penduduk kampung kerana pertama kali berkunjung ke sini.

Biarlah gambar menceritakan segala perjalanan kembara kali ini kerana hamba tiada masa untuk menulis panjang kerana terlalu sibuk minggu ini. Semoga diberikan kekuatan untuk diri ini dan teman2 seperjuang di luar sana untuk terus istiqamah pada 'jalan ini' ini pada masa-masa mendatang.Insya Allah..



salah sebuah rumah di kg Limau,Pos Tisong

Sepasang warga emas..Mereka dipercayai berumur dalam 120 tahun.Kami dijamu dengan buah hutan(x taw nama),yg kalau hendak dimakan,kena direbus atau dibakar dahulu.. Kalau makan secara mentah akan menyebabkan mabuk.. Tapi rasanya enak macam kacang hazel nut :)

Sekolah di dalam hutan rimba. Sekolah di Pos Jernang


Sungai yang perlu diharungi ke Pos Jernang



"Sesungguhnya pembentukan ummah, pendidikan bangsa-bangsa, merealisasikan cita-cita dan mendokong pendirian (pegangan hidup) memerlukan ummah yang berusaha ke arah itu atau dari golongan yang menyeru kepadanya. Ini sekurang-kurangnya memerlukan kekuatan jiwa yang terhimpun di dalamnya beberapa perkara: Iaitu kemahuan yang tidak mengenal lemah, kesetiaan yang tetap yang tidak disaduri oleh kepura-puraan dan khianat, pengorbanan yang banyak yang tidak dihalang oleh tamak dan haloba serta kebakhilan, dan makrifah (mengenalpasti) dasar pegangan hidup, beriman kepadanya dan menghargainya sungguh-sungguh. Semuanya itulah yang memelihara (kita) dari kesalahan dan penyelewengan daripadanya (pembentukan) dan tawar-menawar (apologetik) di atas perkara dasar dan tidak terdaya dengan yang lainnya

-Imam As-Syahid Hassan Al-Banna-

salam perjuangan-al-azhar

This entry was posted on 3.8.09 at Monday, August 03, 2009 and is filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

1 komen

abdul  

kat sungkai pon ade banyak kg asli ye akhi?

August 12, 2009 at 8:17 AM

Post a Comment