KEMBARA DAKWAH KG PANTOS,KUALA LIPIS PAHANG(24-26 JULY 2009)  

Posted by azhar mohamed in , , ,

Kg Pantos,pos Lanai Kuala lipis Pahang-24 -26 july 2009


mai makan buah!

Minggu ini hamba mendapat agak banyak jemputan program. Antaranya program di kg Husein, Perak(COMRADE), Janda Baik (ABIM), Bentong (JASA) dan Kuala Lipis (ASDAF PERKIM).Tetapi apakan daya,hamba insan yang lemah dan hanya boleh memilih satu antara semua itu. Setelah membuat pertimbangan sewajarnya hamba telah membuat keputusan memilih program di kuala lipis untuk hujung minggu lepas.Maaf ya kepada kawan2 di program lain kerana tidak boleh bersama kalian untuk kali ini..:)

Berbalik kepada program di kg Pantos, lebih kurang 40 orang dari pelbagai organisasi NGO seperti ASDAF, YAYASAN SALAM, YAYASAN TAQWA, ,PERSIAP HUKM (bakal2 doktor dr UKM) dan dari UIA (cuma hamba dan kak Adah sahaja). Hamba pergi atas nama ASDAF untuk kali ini kerana hamba telah mengenali mereka ini pada program di kg Nyentil sebelum ini..

Yang istimewa untuk program kali ini adalah turut disertai oleh 3 sukarelawan nonmuslim (china,india dan siam) yang turut bersama-sama dalam program dakwah ini. Misi program ini secara nyata adalah untuk follow up dakwah orang asli kg pantos dan tiada selindung kepada mereka(3 orang ini).Ternyata walaupun mereka bukan Islam tetapi minat untuk Islam sudah ada.Komitmen mereka akan program ini juga sangat tinggi. Semoga mereka2 ini akan menerima sinar-sinar hidayah daripada Allah untuk menerima ajaran Islam sebagai pegangan hidup mereka.Dan kita sebenarnya yang sepatutnya mendorong ke arah itu.

"Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi hidayah kepada seorang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi hidayah kepada orang yang dikehendakiNya". Al-Qasas:56

Aktiviti di kampung ini sama sahaja seperti program2 yang sebelum ini hamba sertai seperti usrah,mahhabah,kenduri,grooming,medical check-up dan sukaneka. Cuma kali ini bertuahnya kami datang ke sini pada musim buah.Jadi memang kenyang dihidangkan dengan pelbagai buah seperti durian,rambutan,langsat dan asam paya. Sehinggakan hamba tidur dalam kepanasan kerana makan durian yang banyak walaupun udara luar terlalu sejuk.Dan kali ini, hamba tidur malam di rumah Tok Batin bersama 3 orang lagi (Naim,k syikin dan k Shaida) dan mendapat layanan yang tersangat baik (pertama kali tidur malam di kampung asli dengan bantal).. :)

Layanan daripada penduduk pun sangat baik.Sehinggakan sebelum balik,ada seorang makcik ini men'kenen'kan anaknya kepada hamba.Hamba hanya mampu tersenyum je.Tidak bersedia ke 'arah' itu lagi..:)
Kisah selebihnya boleh dibaca dari blog kak Adah (maaf x boleh nak cerita panjang kerna semester ini hamba terlalu busy)..Semoga kerjasama dan ukhwah antara NGO ini berpanjangan dan berkekalan..Insya Allah..Ya,demi Islam kita bersatu!...



gaya ala2 tekong

merenung masa depan yg x pasti!

hmm, ustad ni jala ikan ke jala orang?..

sesi mahhabah visit

modul bersama kanak2 asli

aloo doktor,saya mahu cek darah ma!


tekun meneliti jenis dari hamba. Hamba adalah berdarah 'O' iaitu darah seorang 'pemberi'..

main acah2 buah..huhu

sesi grooming

gambar kenangan sebelum balik terdiri drpd NGO ASDAF,YAYASAN SALAM,YAYASAN TAQWA,IOA dan volunteer persendirian

Akhir kata,
salam perjuangan-al-azhar

This entry was posted on 27.7.09 at Monday, July 27, 2009 and is filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

3 komen

amin  

asik jalan je,ajak lah kitorang gak...

July 28, 2009 at 5:49 PM

bukan x nak ajak amin,tp tempat limit..ade program lagi join lah..tp kena cepat2 beritaw...

July 29, 2009 at 6:12 PM

Teruskan usaha baik anda

August 5, 2009 at 6:16 PM

Post a Comment