KISAH AKU DAN MPV PERODUA 'ALZA'  

Posted by azhar mohamed in , ,





Akhirnya ,MPV Perodua yang dinanti-nantikan selama ini selamat dirasmikan pada tarikh 23 November 2009 kepada umum dan media.. Inilah model yang berkod D46T seperti yang pernah aku ceritakan pada entri sebelum ini (klik sini) Dan namanya adalah 'Alza'.. Orang kata gabungan nama 'Alphard' dan 'Avanza'..Itu yang jadi Alza tu.. Dan hampir dekat pula dengan namaku juga... Cuba sebut 'Alza' dengan 'Azhar'?.. kan lebih kurang sama intonasi menyebut namanya...Walaubagaimanapun perkataan 'Alza' itu diambil daripada perkataan Spanish bermaksud 'rise' atau dalam bahasa melayunya 'bangkit'.

Semestinya, Perodua mahu bersaing dalam pasaran MPV Malaysia. Pesaing hebat kepada Exora.. Dan pastinya jualan untuk Avanza pasti akan jatuh lagi merundum selepas ini (selepas kalah dengan Exora dan Livina) walaupun Avanza dipasang di kilang Perodua juga di Rawang itu.. 2 model MPV dalam satu kilang.. Barangkali mereka akan 'stop'kan model Avanza tak lama lagi kerana yang pasti 'Alza' ini menjadi fokus kepada Perodua sekarang..

Dan model ni sesuai untuk keluarga muda yang masih mempunyai anak-anak kecil, dan orang bujang yang mahukan 'compact' MPV.. Untuk aku, aku berminat lagi dengan kereta '4wd', boleh pergi mana-mana tempat,bandar ke,kampung ke,hutan ke..hehe..Tetapi barangkali model ini akan dipertimbangkan, kerana ia menyimpan 'sweet memory' semasa turut join bersama ' team engineer' untuk projek model 'Alza' ini semasa praktikal di Perodua tempoh hari..

Sememangnya dengan keluarnya model ini ke pasaran mengingatkan aku kepada team D46T PE-QRE..Korang memang best!.. dan teringat balik slogan Perodua iaitu


"tingkatkan kualiti kerja!....Yosh...."

gambar suatu ketika dulu di Perodua Production Engineering

This entry was posted on 24.11.09 at Tuesday, November 24, 2009 and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

2 komen

masa tu kilang eit aku pon sibuk projek stabilizer bar utk D46T tu... hehe. akhirnye da klua dah model nye..

November 26, 2009 at 10:17 PM

huhu...best...thnks, huhu..hope u aar the best ur job person...wkakkaka...citer2 mnarik xder ke?
pengalamn ko tyme kat sna kew??wawqa....k2 pe2 hal rojer gua...kkk,salam..

December 3, 2009 at 8:51 AM

Post a Comment