KEMBARA DAKWAH POS BALAR-POS BELATIM,G MUSANG KELANTAN (1-6 DIS 2009)  

Posted by azhar mohamed in , , ,

Pos Belatim, Gua Musang kelantan (1-6/12/2009)




Bismillahirrahmanirrahim..

Kembara dakwah semasa cuti semester UIA terus menerus tiada berhenti...Tiada istilah rehat dalam diriku.. Cuti kali ini mesti digunakan semanfaatnya sebelum semester akhir pengajian ku di UIA bermula pada 7 hb 12.. Ketika itu nanti aku akan sibuk dengan bebanan dunia akademikku dan tugasan projek tahun akhir.. Semoga tuhan tabahkan hatiku untuk hari-hari mendatang..

Selepas ke kg Pantos Pahang, sehari kemudian misi mengambil barangan sumbangan untuk mangsa banjir Perak di ABIM daerah Batu Pahat Johor (30 Nov) yang terdiri daripada sumbangan beras untuk mangsa bencana,dan kemudian balik ke KL semula pada hari yang sama...kerana esoknya ada 'misi besar' di Kelantan...

Aku akan ke Pos Belatim di Gua Musang.. Kampung asli yang paling terdalam di dalam hutan di Kelantan setakat ini yang pernah aku kunjungi mengambil masa selama 6 hingga 7 jam daripada jalan Besar di Kg Kuala Betis...Kami seramai 4 orang dari UIA (Azhar,Yusuf, K. Adah dan Aishah) dan (abe Nasir & En Shamsul).. Dan di bawah ini adalah antara senarai kampung yang kami berjaya membuat program untuk penduduk kampung di sana...

kg Ipes,Pos Balar-2 Dis 2009

kg Balar,Pos Balar-3 Dis 2009

kg Dakoh,Pos Balar-4 Dis 2009

kg Belatim,Pos Belatim-4-5 Dis 2009






Kali ini pengembaraan sangat mencabar, kerana Kelantan mengalami musim tengkujuh.. Kawasan Gua Musang juga tidak terlepas dari menerima kesannya walaupun di situ tidak banjir..Dan jalan balak masuk ke Pos Balar dan Pos Belatim amatlah teruk sekali kali ini..Beberapa kali jentera 4WD kami tersangkut di tanah berselut dan bukit yang yang licin..Dan kali ini merentasi 7 buah sungai tiada jambatan sehingga ke Kg Cherok di Pos Belatim.Keadaan air sungai yang naik kerana hujan menyebabkan ia agak dalam untuk direntasi dan ada di beberapa batang sungai yang dilalui air dapat masuk ke dalam tempat penumpang.. Alhamdulillah,dengan izin Allah, perjalanan kami dipermudahkan dan semua selamat sampai ke tempat destinasi..






Dan kali ini aku tidak dapat ceritakan perjalanan penuh perjalanan ke Pos Belatim kerana kebatasan waktu yang tidak mengizinkan.. Cuma di sini nak menekankan beberapa kejadian dan peristiwa menarik di sini:

1. Kg Cherok merupakan kampung kedua akhir sebelum kg Sempadik di Pos Belatim..Dari jalan besar ke Kg Cherok ambil masa 7 jam,kalau mahu ke Kg Sempadik akan menambah 2 jam lagi perjalanan 4WD dengan keadaan jalan yang maha dasyat..

2. Aku dan Kak Adah adalah perintis dan merupakan orang terawal dari kumpulan kami untuk kunjungan ke Kg Cherok semasa kami mencari sayur-sayuran untuk dijadikan bahan makanan semasa bermalam di Kg Belatim.. penduduk di sini amat peramah walaupun ini kali pertama kami ke sini.

3. Kak Hajar di Pos Belatim seperti di ceritakan dalam entri sebelum ini (klik sini) berjaya di pujuk untuk ikut kami kembali Kuala Lumpur untuk belajar asas Islam di ILIM (Institut Latihan Islam Malaysia) di Bangi di mana sekarang ini berlangsungnya kursus untuk orang asli mendalami Islam selama 3 minggu anjuran ASDAF dan JAKIM..
kak Hajar (pos Belatim)

4. Seorang wanita asli menghidapi penyakit gastrik semasa kunjungan kami ke sana.. Dan sudah seminggu menderita penyakit itu.. Kami membawa wanita itu juga kembali ke kuala Lumpur serta ditemani oleh ibu bapanya ke Hospital JHEOA Gombak menggunakan kenderaan kami setelah Helikopter yang dipanggil untuk membawa pesakit tidah dapat berlabuh di Pos Balar kerana keadaan kabus yang tebal untuk beberapa hari di Pos Balar..

5.Penerimaan penduduk di pos Balar dan pos Belatim semakin baik terhadap kami walaupun dari penduduk bukan Islam..Alhamdulillah..

6. Diri ini semakin mahir mengawal kenderaan 4WD.. Sepanjang perjalanan yang mencabar itu aku yang membawanya..Semakin mencabar semakin seronok rasanya... Tapi diri ini mesti beringat bahawa di belakang banyak nyawa yang mesti dilindungi.. Terima kasih banyak en. Shamsul kerana melatih diri ini...


Lagi cerita pasal kembara kali ini boleh dibaca di blog kak Adah ( klik sini )..

Berakhirnya program di Pos Belatim,maka berakhirnya siri pengembaraan dakwah selama 2 minggu berturut-turut...Semoga diri ini masih mempunyai 'peluang' seperti ini di masa-masa mendatang..hanya masa yang akan menentukan...




salam perjuangan al-azhar

This entry was posted on 12.12.09 at Saturday, December 12, 2009 and is filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

5 komen

photo creditted to Saadah Khair ;)

December 12, 2009 at 8:58 PM

ye lah k adah...thank u byk2...huhuu..

December 13, 2009 at 11:39 AM

ye lah k adah...thank u byk2...huhuu..

December 13, 2009 at 11:39 AM
Anonymous  

tahniah pada jaa krn dpt mnjjaki lg bumi belatim yg jauh nun di gencol kelantan.smga dgn usaha yg jaa buat itu diberkti Allah jua.Ameen

December 18, 2009 at 10:33 PM

terima kasih ano..saya hanya buat yg termampu shj..

"usaha ini bukan untuk saya,usaha ini bukan untuk anda,tetapi usaha ini untuk 'ummat Islam!'...

:)

December 19, 2009 at 5:26 PM

Post a Comment