PROGRAM KG ASLI-aku merindui..  

Posted by azhar mohamed in , ,

Hampir seminggu program besar ke kg asli oleh JASA ngan COMRADE telah berlalu. Kampung JASA kat Tohoi,Gua Musang,Kelantan dan COMRADE di Pelantuk,Sg Siput Perak telah dianjurkan dengan jayanya..Sedih sebab x dapat join diorang time tu sebab diri ini sudah praktikal di Perodua.

Tahniah lah pada committe program kali ni yang kebanyakan adalah junior kerna berjaya menganjurkan program tersebut dan harap objektif anda untuk menyebarkan syariat islam di pendalaman bumi bertuah Malaysia berjaya ..Walaupun banyak dugaan dan rintangan semasa mahu menganjurkan program2 besar sebegini, jadikan ia suatu pengalaman berharga dan kutip pengalaman itu sebaiknya kerana pengalaman adalah cikgu kita yg sebenar dalam kehidupan. Dan Allah sendiri berjanji dalam al Quran ,barangsiapa yg berjuang pada jalan Allah,Allah akan membantu dan beserta kepada mereka yang membuat kebaikkan..jadi teruskan juang dakwah kalian..

Bila aku mendengar kembali lagu 'oh aleh' yg didendangkan oleh penduduk kg tohoi semasa program tahun lepas,benar2 membuatkan hati ini sedih dan sayu mengingatkan saat2 manis semasa di sana dengan keramahan dan kebaikkan hati penduduk kg yg tiada taranya.Bagi diri ini kg Tohoi adalah kg paling 'best' dalam JASA society.Dan kampung ni berpotensi untuk diislamkan semua penduduknya.Harap kalian dapat menjaga kg ini dengan sebaiknya,tetapi kg2 lain jgn dilupakan pulak ya.. Lirik lagu asli 'oh aleh' dalam bahasa temiar..



"oh aleh ilok hayah hak perak la maye..
oh aleh ilok hayah hak perak la maye..
belang yang leng ak balik
sereg yog kapak nom kejai
sereg yog calon manjarbelangyau leng ak balik
seg siog kapak nom kejai
sereg yog seg siog calon manjar.."

Minggu2 akan datang aku akan cuba kembali ke kg2 asli di belantara bersama ABIM..Setelah lama berehat daripada join2 program sebegini sebelum ini disebabkan kengkangan masa yg x mengizinkan ..Ya ALLAH,tabahkan hatiku ini...

kenangan gambar2 kembara dakwah sebelum ni..





This entry was posted on 7.5.09 at Thursday, May 07, 2009 and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

6 komen

jaa ngan orang asli mmg xdpt dipisahkan. huhu

kat skolah sy tu ramai gak anak orang asli.. tp sayang, most of them are christians..

May 7, 2009 at 2:48 PM

pertama kali baca entry jaa dengan perasaan sedih...sayu yg mendalam..

May 7, 2009 at 6:09 PM

-cikgu ajar dalam bhs asli ah dgn diorang..mesti diroang suka...
selagi diorang x baligh lg,fitrah diorang masih dlm islam sebenarnya..tunjukkan teladan yg baik kepada mereka ni...

to k adah- sedihkan x dpt join diorang ni,disaat kita diperlukan?...huhuuu

May 8, 2009 at 12:21 AM
Anonymous  

jaa..sedeyh jugak!!~huwaa!!~^_^
seyes cakap.. paling rehan rindu tyme ni.. anis! nak jumpe dia.. nak pegi brooke nak jumpe org kampung segar.. nak nak nak!!~T_T

May 9, 2009 at 4:44 PM

jom gi segar,kita petik sayur2.
best2...

June 28, 2009 at 12:34 PM

suke tgk video tu... :)

April 15, 2011 at 11:49 AM

Post a Comment