KEMBARA DAKWAH PULAU INDAH & PULAU CAREY,SELANGOR-EPISOD 2 (30 JAN 2010)  

Posted by azhar mohamed in , , , , , ,

Entri kali ini sambungan kisah sebelumnya…


Berangkat keluar dari pulau Indah dalam lebih kurang pukul 2 petang kemudian menuju terus ke Pulau Carey..Dan kembali semula ke semenanjung lalu mencari semula jalan ke Pulau Carey melalui Teluk Panglima Garang arah ke Banting.

Kali ini, kami hanya berpandukan papan tanda di jalan raya kerana ini kali pertama kami ke Pulau Carey ini.. Jarak pemisah antara pulau Carey dan semenanjung tidaklah terlalu besar, sekadar selat yang berbentuk sungai sahaja.. Pabila sampai ke Pulau Carey mata akan dihidangkan dengan keindahan permandangan ladang kelapa sawit milik Sime Darby.. Dan setibanya di pulau ini, misi mencari perkampungan asli diteruskan…

1.Kg Sg Bumbun, Pulau Carey, Selangor

Ini kampung pertama yang dikunjungi. Dan di pulau ini, kampung ini yang paling terkenal sekali dengan kebudayaan dan adat mahmeri..Kiranya,di sini adalah kampung pelanconganlah untuk orang luar kunjungi.. Pusat Kraftangan yang baru dibina oleh JHEOA masih belum dirasmikan lagi. Kerajaan iaitu melalui kementerian Kesenian dan Warisan (bawah Dr Seri Rais Yatim) juga telah membina 11 teratak kraftangan di rumah-rumah terpilih untuk mereka menjual hasil kreativiti mereka.

Tapi apa yang aku risaukan, dengan terbinanya pusat kraftangan ini sama seperti kes pembinaan Tesco(contoh pasaraya besar) di satu kawasan..Jadi apa akan jadi ke kedai-kedai kecil disekitarnya?.. Dan pasti ‘teratak kraftangan’ ini barangkali menghadapi nasib yang serupa.. Semoga penaakulan aku itu tidak betul..

pusat kraftangan baru dibina

Dan kami sempat berkenalan dengan Abg Mizan yang juga seorang pengukir kayu di teratak miliknya. Hasil tangannya cantik. Manakala jualannya tertumpu kepada pelancong asing dan mencecah ratusan ringgit. Setiap ukiran mempunyai maksud dan cerita yang tersendiri. Dan beliau tunjukkan kepada aku buku tentang segala kisah sejarah tentang kaum mahmeri..

Buku yang sangat tebal, kagum aku mengenai kaum mahmeri ini walaupun mempunyai jumlah penduduk yang dalam ribuan sahaja tetapi nilai ketamadunan mereka sangat tinggi dengan kebudayaan dan kraftangan mereka sehingga dikitiraf dunia di mana ada diantara kraftangan mereka berbentuk patung-patung ini mendapat pengiktirafan UNESCO..

Sebelum beredar ke kampung lain,sempat juga kami memberi sumbangan buah tangan di atas kesudian beliau berkongsi cerita dan melayan baik kehadiran kami yang tidak diundang ini.

penerangan dari yek (abang ) Mizan tentang adat orang asli

tunjuk ajar cara mengukir

sumbangan untuk abang Mizan


2.Kg Rambai laut, Pulau Carey Selangor

Di sebabkan keadaan minyak yang semakin kurang, kami keluar ke Telok Panglima Garang untuk memenuhkan petrol, solat, dan makan tengahari.


Seterusnya kami singgah di Kg Rambai Laut. Terjadi satu cerita lucu di sini apabila kami digelar ‘penculik’ oleh seorang budak lelaki di sana. Ini adalah kerana kami akan berhenti memberi gula-gula kepada kanak-kanak yang kami temui, dan mereka tidak akan menolak manisan ini. Tetapi, kanak-kanak ini melarikan diri ke rumahnya..

Lantas kami menuju ke rumahnya dan berjumpa dengan keluarganya menceritakan keadaan yang sebenarnya.. Mereka memahami, dan kami disambut dengan layanan yang baik dari keluarga mereka dan ternyata mereka sangat ramah..

Bagus, kerana anak-anak di sini dididik agar berwaspada dengan orang yang tidak dikenali kerana zaman sekarang banyak kes penculikan kanak-kanak yang menjadi isu negara…



3. Kg Kepau laut,Pulau Carey Selangor

Solat Asar di Masjid Jamek Kg Melayu dan kemudian menuju ke Kg Kepau Laut. Kehadiran kami disambut hebat oleh anjing dan hambar oleh penduduk Kg Kepau Laut. Dikatakan di hujung kampung ini terdapat satu pantai, tetapi kami tidak berjumpa kerana sesat di dalam ladang kelapa sawit dan kereta kami tidak mampu meneruskan perjalanan kerana jalan yang semakin teruk..

Dan di sini juga lah, kak Adah dan kak Syariah dikejar anjing garang.. Anjing-anjing di pulau lagi garang dari anjing-anjing di kawasan bukit rupanya.. hehe..



4. kg Sg Judah, Pulau Carey Selangor


Kami singgah lagi ke kampung yang berikutnya, Kg Judah. Waktu petang sebegini, penduduk kampung mula keluar rumah. Ramai juga peniaga cina datang menjual barang masuk ke kampung ini.Kampung ini agak besar juga dan mempunyai sebuah sekolah Rendah..

Rumah-rumah di sini juga banyak dan di sini juga kita dapat melihat rumah kecil (tempat pemujaan) mereka..


tempat pemujaan kaum mahmeri


5.Kg Sg Jugra,Pulau Carey Selangor

Kampung terakhir ialah Kg Sg Jugra. Kenderaan tidak boleh masuk ke sini. Jadi kami parking di tepi jalan sahaja kenderaan kami. Lalu berjalan kaki melalui jalan kecil merentasi ladang kelapa sawit untuk masuk ke kampung dipenuhi tong dan bekas-bekas plastik. Dan kami disambut dengan teriakan anjing yang galak juga.

Tapi kehadiran kami disambut dengan senyuman seorang budak lelaki dan makcik sangat melegakan hati kami. Mereka tidak segan dengan kami.. Dan keluarga ini juga sangat mesra. Dikhabarkan kepada kami, sumber rezeki sekeluarga ini adalah dengan menjual bekas-bekas pelastik ini kepada lelaki India dengan hanya harga 80 sen sekilo .Betapa murahnya hasil jualan itu. Dan mereka memungut sampah-sampah ini di tepi sungai Klang dan dijual untuk mendapatkan wang.

Ini bukan sampah ye..tapi adalah plastik yang dikumpulkan dari sungai Klang sebagai sumber rezeki mereka..

Kampung ini hanya menempatkan 7 buah rumah kayu yang agak usang. Tidak mempunyai Tok Batin sendiri kerna Tok Batin mereka adalah dari Kg Bumbun. Di pulau ini ,kampung inilah aku rasakan paling banyak kekurangan. Masih tidak mendapat bantuan rumah PPRT berbanding kampung lain walaupun mereka telah memintanya dan juga kurang mendapat bantuan.. Sungguh kasihan pabila melihat nasib mereka ini..

Sebelum pulang aku hulurkan sedikit wang kepada mereka, walaupun aku tahu nilainya tidaklah terlalu besar kepada mereka tetapi sekurang-kurangnya aku mahu pancarkan sedikit kegembiraan kepada mereka..

Agar mereka memahami, di dunia ini masih ramai lagi manusia yang ambil berat akan kehidupan seperti mereka kerana orang asli atau orang Melayu, kita sebenarnya adalah 'serumpun'!...

~****~

"haga kaca laut hap
ka lundu kaca kele
haga ngayuh pahuk hap
gerih rindu tahat kele"

(bahasa mahmeri)

"hendak makan lauk tiada
ikan lundu makan juga
hendak mengayuh dayung tiada
hati rindu ku tahan juga "

(bahasa melayu)

~azhar, pantai morib 30/1/10~

salam perjuangan al azhar

This entry was posted on 6.2.10 at Saturday, February 06, 2010 and is filed under , , , , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

6 komen

Anonymous  

bagus2..teruskan tujuan baik akhi..bukan semua org nak buat kerja seperti ini...

February 13, 2010 at 11:59 PM

rindu kat sapelaa yg ditahan2 tu. haha

February 15, 2010 at 9:37 AM

rindu kat awak lah cikgu..bila nak datang UIA lagi?huhu...

dah baca entri sebelum ni yang pasal pulau Indah?.. Apa yang korang 'miss' masa Kembara asli 2 ialah x de demo majlis kahwin kan?
heheh..

tu lah untung saper yang pergi yang pertama kali tu...

lagi2 org tu yg jadi PM.. :)

Tp mana2 program pun sama je,ade kelebihan dan kekurangan..

yang penting pengalaman tu yg berharga..dan kutiplah pengalaman itu sebanyak mungkin...

February 17, 2010 at 1:34 AM

rindu kat awak lah cikgu..bila nak datang UIA lagi?huhu...

dah baca entri sebelum ni yang pasal pulau Indah?.. Apa yang korang 'miss' masa Kembara asli 2 ialah x de demo majlis kahwin kan?
heheh..

tu lah untung saper yang pergi yang pertama kali tu...

lagi2 org tu yg jadi PM.. :)

Tp mana2 program pun sama je,ade kelebihan dan kekurangan..

yang penting pengalaman tu yg berharga..dan kutiplah pengalaman itu sebanyak mungkin...

February 17, 2010 at 1:34 AM
Anonymous  

bestnya pengalaman di kampung org asli ni..

February 18, 2010 at 1:36 PM

bang ade satu lg kampong org asli yg abang tidak masuk ade di sebelah dalam dari kampong org asli sungai judah tu ade jalan masuk pergi ke kampong org asli sungai kurau..satu kampong abg tidak pergi kat kampong tu dieorg ade buat seni ukiran kayu mcm2 dieorg ukir..klu abg nk tgok klikke http://bumiputraenterprise.blogspot.com

January 28, 2012 at 9:14 PM

Post a Comment