ALKISAH ???..  

Posted by azhar mohamed in , ,

Alkisah, setahun setengah yang lalu, telah mendedahkan aku dengan satu 'dunia baru' yang aku sendiri tidak sedari sebelumnya..dan x ambil endah akannya...

bermulalah pengenalan aku akan masyarakat 'ORANG ASLI' pada ketika itu..ni semuanya adalah kerana aku masuk persatuan JASA di UIA..Persatuan inilah telah mendedahkan aku ngan orang asli...

Ada Apa Ngan Orang Asli?

Itulah ungkapan yg selalu orang tanya kat aku..huhuuu..nak tau jawapannya,cubalah explore sendiri dunia mereka..anda akan merasai kemisterian hidup mereka.huhuu...

Alhasil, aku kini sudah banyak berkunjung ke kg orang asli.Sedar x sedar sudah 32 kampung orang asli telah aku kunjungi atas alasan berprogram...semua ini adalah atas satu tujuan iaitu 'berdakwah ' kepada mereka..sebenarnya,aku bukanlah seorang yang tinggi akan ilmu agama, kerana aku bukan dari latar belakang sekolah aliran agama,bukan dari mahad malah bukan dari darul quran tapi hanya dari sekolah asrama penuh sahaja..tapi tugas berdakwah tu adalah tanggungjawab semua orang islam?betul x?jadi aku cuba lakukan terbaik untuk diriku dan orang lain..

bawah ni adalah list2 kg asli yg aku telah pergi, banyak yang kena redah jalan hutan,ngan jalan balak,seberang sungai.naik turun bukit dan gunung,semua tu hanya boleh ngan 4 wheel drive kereta jer...kalo jalan kaki x tau lah berapa lama..mungkin berhari2 kot...humm,kebanyakan yang aku pergi ni memang mundur terutama yg kat kelantan..tapi ade gak yg dah moden..hehee.. jadi,kita hendaklah bersyukur akan apa yang kita miliki...

selama itu jugak,kami berjaya meng'syahadah'kan hampir seratus orang asli...
alhamdulillah..alhamdulillah...alhamdulillah..

bersyukur kepada tuhan kerana telah memberikan hidayah kepada mereka..agar jalan dakwah ini akan terus menyinari kehidupan orang asli...amien..

senarai nama kampung asli

negeri sembilan

1.kg tohor,jelebu (kg asli pertama aku pergi..huhuu)
2.kg dusun kubur,jelebu
3.kg air lerek,kuala pilah
4.kg air pulasan,kuala pilah
5.kg air runtuh,kuala pilah
6.senibai,kuala pilah

selangor

7.air kuning,bukit bandaraya,shah alam
8.pulau indah,klang
9.bukit kala, gombak


terengganu

10.kg sg berua, kuala berang

kelantan

11.pos tohoi,gua musang
12.pos brooke,gua musang
13.kg jelgep,g musang
14.kg tuel, g musang
15.kg mendrop,g musang
16.kg ber,g musang
17.kg hendrop,gua musang
18.Kg Hanir,g musang
19.kg pelug,g musang

20.kg brooke lama,g musang
21.kg liak,g musang
22.kg renggil,g musang
23.kg sigar,lojing
24.kg jerdip,g musang

perak

25.kg kenang,sg siput
26.kg asap,sg siput
27.pos poi,sg siput
28.bukit tinggi,kuala kangsar
29.pos kerawak,s pulai

30.kg lalang.simpang pulai

Pahang

31.kg teji,cameron highland
32.kg abu,cameron highland



bawah ni video pengislaman orang asli temiar kat kg mendrop,gua musang kelantan..saksikanlah...




video

thankz pada sahabat2 JASA, ABIM ngan COMRADE kerana sudi menjadi teman di medan juang ini..wassalam!!

This entry was posted on 1.1.09 at Thursday, January 01, 2009 and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 komen

Post a Comment