INTERNATIONAL ROBOT OLYMPIAD 2008  

Posted by azhar mohamed in , ,




Ini merupakan pertandingan robot peringkat antarabangsa yang pertama aku sertai atau nama pendeknya IRO 2008.Sebelum ni aku pernah jugak masuk robot game yang besar,tapi sampai peringkat kebangsaan iaitu melalui pertandingan ROBOCON 08 kat UKM pada tahun ni gak...banyak peserta IRO dari china,korea,singapore,thailand,filipina dan lain2 lagi lah..aku pon x ingat..huhuuu..x sangka aku akan sampai ke tahap gini yek..dapat sijil mahal plak tu..

Pertandingan IRO ni masa bulan 12 aritu, time tu ada jugak pertandingan satelit mini malaysia dan international programming contest...pastu, siapkan robot dalam masa sebulan...agak tension gak...thankslah pada member2 team aku,mael,jazlan ngan hasan..korang memang best ..susah senang kita bersama..bilik lidv kitorang dah jadi macam lab dah..huhuuu..tapi we are still the best team ya..

pas final exam,terus pi program kat terengganu semiggu, pas tu terus buat kerja robot ni.. sebab pertandingan ni aku tak cuti balik rumah masa cuti sem panjang aritu..dan cuti kali ni adalah cuti sem paling panjang selama aku kat uia..tapi aku x dapat manfaatnya.cuti 5 ari je masa raya aji aritu....pas tu x dapat join extreme journey pi pos balar,tuel ngan kuala mu ngan sahabat2 abim yg lain...hush..tension gak time tu...


tapi,dah x de nasib sekadar dapat nombor 4 sahaje..sedih2...x pe,asal dapat sijil mahal...lagi best dapat souvinear banyak giler..pas tu dapat kupon makan sehari rm 15 ringgit...kalo 5 ari pertandingan dah beberapa? huhuhu..memang kaya time tu..hari2makan kat kyros kebab,mama mia uia..hahaa..kalolah x de kupon tu,x kan aku jejak kaki makan kat tempat2 mahal seperti tu..

bulan 2 ni ada lagi pertandingan robot,namanya ROBOFAIR kat KL,pas tu bulan 3 pertandingan robocon untuk tahun 2009 punya,kalo menang wakil malaysia pi jepon peringkat antarabangsa pulak.Aduyai...x tau nak join lagi ke x?...dah dapat offer tuk join game tu..tapi diri ini masih penat ngan kerja IRO tu...huhuuu..lagipon,sem ni nak fokus kerja lain plak...banyak kerja lain menanti aku..tension jugaklah member kata aku ni gila robot jer..x abis2 robot..robot,robot,robot..
budak mecha je=robot?
tapi ye ker?

hish, maner ade ...aku aktif gak kerja sukarelawan kat luar..kalo nak tau dah 25 kampung orang asli aku pergi tuk buat program..aku ade citer dalam posting sebelum ni...
boleh jer ber'society'..hehee
buat robot tu adalah minat aku yang ke lima..kalo x silap lah ..hahaa..
banyak lagi benda yang aku minat dari buat robot tu..

oklah,tengok gambar kenangan aku masa IRO tu..







nilah robot tercantik yang pernah dihasilkan ole team uia selama ini.huhuu..dan ini adalah robot paling complicated yang pernah dihasilkan oleh aku...padahal,x de belajar pun dalam kelas...hush,guna servo,motor,lcd,ir,decoder dan banyak lagilah microchip pic,ic dan part paling payah adalah buat AI(artificial intelligent) ntuk robot ni. Programming yamg panjang agaknya dalam 10 muka ..huhuu..mael memang terbaik dalam membuat programming..thanks mael..

ni video masa IRO tu..ni video masa demo..x berapa jadi sangat...
video sebenar yang robot ni boleh main dengan bagus terlalu besar..x boleh nak upload dalam youtube..huhuu



sekarang aku ngah fikir,final year nak buat robot apa plak yek?huhuuh...

This entry was posted on 4.1.09 at Sunday, January 04, 2009 and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

2 komen

akhirnya berjaya komen

January 4, 2009 at 4:49 PM
Anonymous  

aku yg hias daun tuhhhhhhhhhhhh!!yay!

February 5, 2009 at 12:18 AM

Post a Comment