KEMBARA DAKWAH KG KUALA TAHU,LOJING KELANTAN (17-19 JULY 09)  

Posted by azhar mohamed in , , ,

Kg Kuala Tahu dan kg Kuala Labu, Lojing Kelantan(17-19 july 2009)

Jalan Dakwah

Jalan dakwah hanya satu. Jalan inilah yang dilalui oleh Rasulullah s.a.w. dan para sahabat baginda.Demikian juga kita dan para pendokong dakwah, sama-sama melaluinya berpandukan taufik dari Allah s.w.t. Kita dan mereka melaluinya berbekalkan iman, amal, mahabbah (kasih sayang) dan ukhuwwah (persaudaraan). Jadi jalan dakwah, walau bagaimana pun susahnya, deritanya dan pahit akibatnya, tetapi terjamin hasilnya.

"Kami selalu berkewajipan menolong orang-orang yang beriman " (Ar-Rum: 17)

rumah tok batin kg Kuala Tahu
rumah di kg Tahu

Alhamdulillah bersyukur kepada Tuhan pencipta alam, kunjungan ke perkampungan asli di Kampung Kuala Tahu, Lojing buat pertama kali oleh kami (ABIM) pada minggu lepas membuahkan hasil. 2 jiwa telah selamat kembali kepada agama fitrah dengan lafaz kalimah agung ,syahadah bahawa hanya Allah, Tuhan yang layak disembah dan Nabi Muhammad itu adalah pesuruh-Nya dilafazkan penuh syahdu. Semoga ditetapkan hati mereka untuk merasai nikmat Islam kerana itulah sebaik-baik nikmat dengan mengakui tuhan sebenar hanyalah Allah Taala.

Kampung kuala Tahu adalah kampung terdalam dalam kawasan Lojing. Dan perjalanan mengambil masa dua jam lebih ke dalam hutan dan melalui tiga sungai tanpa jambatan. Kampung yang sangat terpencil dengan mengandungi cuma lima rumah sahaja dan beberapa keluarga. Mereka berketurunan Temiar yang agak pemalu. Tetapi berjaya diyakinkan untuk mengikuti kami ke perkampungan kuala Labu yang terletak sebelum kampung ini untuk turut sama join program di sana. Kami membuat kenduri dan memberi ration kepada mereka sempena kedatangan kami agar cara ini dapat mengukuhkan ukhwah bersama mereka.Kisah penuh selebihnya boleh dibaca dari

blog Kak Adah. http://bintukhair.multiply.com/journal/item/276/Kembara_ke_Kuala_Tahu

blog Irah http://niqsabariah.wordpress.com/2009/07/22/perjalanan-syahadah-kg-kuala-tahu/

melalui kawasan lembah sebelum sampai ke kg Tahu

melalui sungai pertama

melalui sungai ketiga

Inilah dua pasangan suami isteri warga emas yang memeluk Islam

sesi perkenalan tentang Islam dan proses pen'syahadah'an


"Dan sesungguhnya inilah jalan-Ku yang lurus, maka ikutilah ia janganlah kamu mengikuti jalan yang lain lalu kamu dicerai-beraikan dari jalan-Nya, demikianlah Allah mewasiatkan kepada kamu agar kamu bertaqwa". (Al-An'aam: 153)

salam perjuangan-al-azhar

This entry was posted on 20.7.09 at Monday, July 20, 2009 and is filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

2 komen

Anonymous  

kagum ana dgn anta...teruskan perjuangan...

July 23, 2009 at 6:44 PM

thanks to ano...

July 28, 2009 at 6:18 PM

Post a Comment