REHLAH AIR TERJUN PERTAK, KUALA KUBU BARU,SELANGOR (4 JULY 09)  

Posted by azhar mohamed in , , ,

kg Pertak dan Gerachi, Kuala Kubu Baru, Selangor- 04.07.09


konvoi di depan tasik empangan Sg. Selangor


tasik yang sangat mempersonakan!

Minggu ini agak sibuk untuk siapkan report perodua beratus2 muka surat sebab pada minggu depannya aku akan habis praktikal di situ. Jadi kena antar ke Perodua dan UIA. Dan minggu lepas buat pertama kali perodua memberikan cuti hari jumaat sebab kilang 'shut down' untuk service mesin ngan robot kat kilang itu. Jadi aku ambil peluang tu pergi lah ke kampung changkat,Gombak menolong en Shamsul jadi mekanik betulkan dan service kereta 4wd beliau sepanjang satu hari dan beli barang-barang untuk program ke pos balar kelantan.Walaupun tak dapat join program dakwah selama seminggu itu, aku tolonglah apa-apa yang patut. Semangat ini masih bersama2 mereka. Dan bertuahnya malam jumaat itu ada usrah dan barbekue kat situ yang dibuat oleh 'skuad prihatin Abim',memang langkah kanan lah berada di sana..bertemulah ngan team Pepias dan Abim Gombak.

Oleh kerana tidak dapat join kembara ke kelantan pada minggu ini, disebabkan kekangan masa yang tidak mengizinkan,hujung minggu ni membuat perancangan bersama2 rakan praktikal yang berada di Rawang dari perodua dan APM seramai 9 orang mahu ke Cameron Highland sebenarnya,tetapi masalah transport pula tidak mencukupi..van yang disewa pula menghadapi masalah. Tidak mahu hampakan mereka sebab x dapat pergi berjalan, aku gi cadangkan pergi ke kg Pertak, Kuala Kubu Baru yang mengambil masa setengah jam lebih dari sini.Pergi secara berkonvoi dengan menaiki motor.

Kg Pertak ini pernah ku kunjungi seorang diri pada beberapa minggu lepas.Kampung ni adalah kampung asli dan terletak on da way ke Fraser Hill.Kampung yang sangat cantik, seperti syurga dunia di atas pergunungan. Ada sungai jernih,air terjun,tasik, hutan dan ada denai untuk 4wd adventure.Sangat menarik! Rumah2 mereka pun sangat cantik cam chalet,x sama ngan rumah RPS orang asli di tempat lain.


Kunjungi sebelum ni sekadar buat lawatan saje atau rickee. Borak2 ngan beberapa orang asli situ pasal kampung tu,sejarah kampung tu. Asalnya kampung kat situ bukan tanah asal mereka.Kampung asal mereka dah ditenggelamkan oleh sebab empangan Selangor yang di buat di situ. Jadi kampung asal mereka berada bawah tasik tu sebenarnya. Kaum kat situ adalah Temuan. Dan alhamdulillah di situ sudah ada yang memeluk Islam lebih kurang 10 orang. Penduduknya dalam 200 lebih orang.


sungai sesuai untuk white water rafting!


Ok,berbalik minggu ni aku membawa kawan2 ni pergi untuk rehlah sahaja di air terjun situ. Memasuki jalan denai untuk sampai ke dalam. Kemudian,jumpalah air terjun yang sangat menarik. Agak dalam juga,lebih kurang 2 meter.Cuma diri ini masih x pandai lagi berenang walaupun banyak kali mandi sungai,kalo dalam sangat rasa cuak so main kat tepi2 je,..huhuu..

Saksikan lah gambar2 untuk rehlah kali ini..Seronok konvoi motor secara beramai2 dan indah sungguh ukhwah ini..

di air terjun pertak

posing2 jgn x posing!

cover album.huhu.

Semasa pulang, singgah ke kg asli Gerachi jaya,di sini pun permandangan sangat cantik,dari atas puncak bukit melihat seluruh kawasan empangan dan tasik.Dapat melihat border damn itu sendiri.Sangat tinggi.Sungguh indah ciptaan tuhan!..

empangan Sg Selangor,Kuala Kubu Baru

gambar ketika di kg asli Gerachi Jaya

InsyaAllah jika ada masa dan rezeki akan berkunjung lagi ke 'syurga dunia' ini dan kita buat program di kampung ini!

InsyaAllah..wassalam

This entry was posted on 5.7.09 at Sunday, July 05, 2009 and is filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

6 komen

Anonymous  

huhu.berjalan je...

July 7, 2009 at 10:06 AM
Anonymous  

pesal gi x ckap pong..nak ikut

July 10, 2009 at 11:32 PM
Anonymous  

pesal gi x ckap pong..nak ikut

July 10, 2009 at 11:33 PM

seyes chantek sgt pic ke2 tu~

April 15, 2011 at 11:34 AM

cntik...

August 22, 2011 at 12:24 PM

pernah teroka sg chilling santury park d kkb? view die pun cantik...

May 10, 2012 at 7:58 PM

Post a Comment